Nebezpečný přejezd na Slovanech? Jeho zrušení je ve hře
Asi většina pardubických řidičů zná tzv. železniční přejezd „na Slovanech“. Jedná se o poslední výjezd z východní části Pardubic z ulice Dašická směrem k průmyslové zóně v Černé za Bory. Přejezd vznikl již před desítkami let a bez výraznějších změn funguje prakticky dodnes. Jeho parametry ovšem nesplňují moderní bezpečnostní trendy a je skoro s podivem, že se zde dosud nestalo žádné větší neštěstí.
Přejezd se nachází na hlavním železničním koridoru, kde vlaky jezdí vysokou rychlostí. Ve směru od Olomouce navíc ještě z poměrně prudkého oblouku. Podobné železniční přejezdy v kombinaci s nezodpovědnými řidiči bohužel mívají tragický osud. Vzpomeňme si třeba na nehodu kamionu a Pendolina ze Studénky, při které zemřelo několik osob, nebo na neštěstí, které se stalo na přejezdu v Hradci Králové a kde zemřela čtyřčlenná rodina.
Je patrné, že v rámci zvyšování dopravní bezpečnosti bychom neměli spoléhat na zodpovědnost řidičů, ale spíše podobně nebezpečné železniční přejezdy rušit. Přejezd na Slovanech svými parametry k tomuto přímo vybízí. Otázku jeho zrušení jsem již jednou vznesl ve spolupráci se starostou městského obvodu Pardubice III Vítězslavem Štěpánkem.
„Ke zrušení přejezdu by se měli vyjádřit i ti, kterých se to týká. Tedy obyvatelé jak Slovan a Studánky, tak i Pardubiček a blízkého okolí. Nesmí se však jednat o prostém zrušení přejezdu. Takový krok by velmi znepříjemnil život nejen místním obyvatelům, ale také všem ostatním řidičům. Pokud by k tomu došlo, pak jedině za předpokladu nahrazení přejezdu jinou alternativou k bezpečnému překonání železničního koridoru,“ říká starosta městského obvodu Pardubice III Vítězslav Štěpánek.
Jednou z možností by bylo vybudování podjezdu přímo na místě stávajícího přejezdu. Nevýhodou tohoto řešení jsou ovšem extrémně vysoké náklady a takové řešení by bylo technicky složité vzhledem k husté zástavbě v těsném okolí. Jako člen Správní rady Správy železnic po konzultaci s odborníky navrhuji jiné řešení, a to přejezd zrušit a ponechat zde pouze stávající podchod pro pěší a cyklisty. Nedílnou součástí by pak bylo vybudování plnohodnotné náhrady přejezdu v co nejbližší vzdálenosti směrem na východ. Touto náhradou by měla být plánovaná přeložka silnice I/2 – tedy akce ŘSD.
Jedná se o propojení zóny Foxconn směrem na Sezemice a na dálniční křižovatku Časy, kolem Staročernska. Tato přeložka by vznikla přibližně na konci Studáneckého lesa, zhruba jeden kilometr na východ od stávajícího přejezdu. Klíčovou podmínkou je koordinace státních investorů – jak ŘSD tak Správy železnic. Přineslo by to ohromné zklidnění a úlevu všem sousedům, kteří bydlí nedaleko památníku Zámeček. Zdejší tranzitní doprava je rok od roku horší a původně klidná čtvrť je zatížená nákladní i osobní dopravou. Navrhované řešení by průjezdy cizích aut úplně eliminovalo.
Budu rád, pokud mi na emailovou adresu Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43 info@d35spolek.cz napíšete svůj názor. Je lepší přejezd zrušit a nahradit ho nebo ho ponechat a dát prostor autům ve staré trase?