Novela přinese další zásadní urychlení a zjednodušení procesu příprav dopravních staveb
Nekecáme, makáme. Je pár dnů po volbách a pochopitelně se všude řeší budoucí politické uspořádání na radnicích. My, poslanci hnutí ANO, ale nehodláme ztrácet čas. Dostali jsme mandát od voličů a je naším úkolem plnit každý den to, co jsme slíbili – pracovat pro lepší Česko. Jsem moc rád, že se nám to daří. I proto jsme hned po komunálních a senátních volbách udělali poradu našeho klubu s našimi ministry a s jediným cílem. Jakým? Pozorně čtěte!
Na mou iniciativu minulý týden svolal premiér Andrej Babiš poradu našich poslanců a ministrů. Důvod byl prostý. I my, poslanci, potřebujeme znát jakýsi jízdní řád a plán legislativních prací. Kdo na čem dělá, jak je s pracemi daleko, které věci se mu daří projednat, a které naopak váznou. A hlavně - je důležité si rozdělit úkoly. Třeba které zákony připraví vláda a naopak, které projednáme a iniciujeme my poslanci ve Sněmovně. Kdo mě zná, tak si už teď musí myslet, že jednání muselo být celé jen o dopravě. Nebylo. Jednali jsme o mnoha novelách napříč resorty.
A co konkrétně si odnáším já? Mnoho úkolů! Všechno to ale jsou klíčové kroky pro další rozvoj dopravní infrastruktury, rychlejší stavby dálnic a železnic nebo kroky, které pomohou energetickým sítím (kvůli strategické bezpečnosti ČR) a v neposlední řadě pomoc ICT (protože vysokorychlostní internet pro všechny, nás ekonomicky nakopne a vy víte, že ho podporuji co to jde).
“Nové instrumenty znamenají revoluci pro české dopravní stavebnictví”
Na začátku letošního září vešla v účinnost novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. O novinkách, které novela přináší, jsem psal ZDE. Tohle všechno ale byla pouze úvodní fáze, jejímž cílem bylo okamžitě urychlit proces příprav klíčových strategických dopravních staveb a výstavbu dopravní infrastruktury.
V těchto dnech začínáme chystat fázi číslo 2! Bude obsahovat další změny nejen v tomto zákoně, ale bude mít dopad směrem do stavebního zákona. Dobrých nápadů je skutečno mnoho, proto vyberu a zmíním pouze ty nejzásadnější.
Pro každou strategickou stavbu zavedeme princip „jedno rozhodnutí a dost“. Povolení EIA i DUR by mělo proběhnout najednou, v pečlivém projednání a připomínkování, včetně odvolání a vypořádání námitek. Až ale bude rozhodnuto, bude proces uzavřen a nebude už možné znovu dávat procedurální obstrukce naschvál, jak nám to nyní často dělají ti, kteří chtějí stavbu blokovat. To bude průlomové.
Navrhneme, aby proces EIA byl jediným a úplným procesem pro povolení stavby z hlediska vlivu na životní prostředí. Už bychom se neměli dublovat s paralelním Zákonem o ochraně životního prostředí.
Konečně zavedeme výkupy pozemků podle cenových map. Odpadnou tak dohady o výši a správnosti znaleckých posudků, jako tomu například bylo u SV obchvatu Pardubic, který to zpozdilo o půl roku (psali jsme ZDE).
Pomůžeme i energetice. Některá usnesení z tohoto zákona, která pomáhají dopravě, bychom rádi rozšířili i na energetické stavby. Ilustračně mohu zmínit geometrické průzkumy před DUR. Nebojte, samozřejmě by se tyto změny nevztahovaly na všechny stavby, ale jen na ty strategické, které náš stát potřebuje pro soběstačnost, případně pro energetickou nezávislost a bezpečnost.
Nápadů je mnohem víc, zatím ale další nebudu prozrazovat. Do listopadu ale bude jasno a ihned zahájíme projednání těchto návrhů v Poslanecké sněmovně. Jestli Vás zajímá, co vlastně my, politici, děláme ve Sněmovně, sledujte mě na sociálních sítích nebo tady na webu. Pravidelně Vás informuji o dění z PS a o informacích, které mají vztah a dopad na náš kraj.