Novela silničního zákona zavádí zásadní změny, jste připraveni?

Velké změny na silnicích! Novinky už přitom platí od začátku října. Větší pravomoc obcí při odstraňování autovraků, změny v povinné výbavě, výhody pro majitele ekologických aut nebo úpravy týkající se technických kontrol. Tohle je krátký výčet změn, které od října přináší novela silničního zákona.

Tuhle zprávu jste museli slyšet. Byly toho plné noviny a v televizi to bylo všude. Po dohodě s ministerstvem zdravotnictví jsme zjednodušili výbavu a obsah lékárničky v autech. Nově v autě v rámci povinné výbavy nemusí být náhradní pojistky, rezerva, klíč na matice ani příruční zvedák. Tohle ale platí pouze za předpokladu, že má provozovatel auta zajištěnou asistenční službu, která výměny poškozené pneumatiky na území České republiky nepřetržitě dělá.

V lékárničce nově nemusí být trojcípý šátek, náplast s polštářkem a plastová rouška… a teď to hlavní - lékárničku NEBUDE nutné po vypršení její trvanlivosti vyměnit a řidičům už tak nebude hrozit při silniční kontrole pokuta až 2000 korun.

Zjednodušujeme pravidla pro odstraňování dlouhodobě odstavených vozidel z ulic. Obce od října dostanou pravomoc vniknout do takových aut, aby pomocí identifikačního čísla zjistily jejich majitele. Je to vůbec první krok, který umožní odstranit vraky z ulic. Další zjednodušení by měla přinést příští novela. V úvahách je například možnost odstranit z veřejných parkovišť vozy bez zaplaceného povinného ručení.

Další novinkou je sjednocení evropských standardů při tvorbě záchranné uličky. Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Řidiči při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.

Řidiči při dojíždění do kolon musejí od října vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Dával jsem k tomu na svůj facebookový profil video, na které se můžete podívat ZDE.

Novela silničního zákona nezapomněla ani na problematické propojení STK s autoservisem. Z praxe vyplývá, že spolupráci některých STK (techniků) se servisy nelze zcela zabránit. Zrušili jsme proto zákaz, že servis nemůže být spjat s STK. Do zákona jsme ale dali povinnost, že kontrolní technik STK musí být na servisu nezávislý, tzn. že jedna osoba nesmí vykonávat obě činnosti. Tím, že takové propojení umožníme, snížíme riziko nebezpečných aut na silnicích a pokud s autem při STK bude problém, bude je možné ihned opravit.

Zavedli jsme ale i upřesnění pravomocí, které umožňují okamžité uzavření „nepoctivých“ STK. Tuto pravomoc má státní odborný dozor už dnes, na tom novela nic nemění. Změnilo se pouze to, že krajský úřad v takovém případě nyní musí do měsíce konat a zahájit správní řízení. Dosud totiž takové lhůty stanovené nebyly. Zavření STK je pak na tu dobu, než budou odstraněny zjištěné nedostatky. Co se týká pořizování zvukových a obrazových záznamů, ty je možné nově pořizovat i bez vědomí kontrolované osoby.

Novela silničního zákona přináší opravu velké změny a věřím, že kdo dění nesleduje pravidelně, může se v tom všem ztratit. Nejste si jistí, jaký dopad mají změny právě na vás? Chcete s některým nejasným výkladem poradit? Neváhejte a napište mi na dopravniporadna@martinkolovratnik.cz. Rád váš dotaz odborně odpovím i ve spolupráci s ostatními profesionály. ;-)