Novela zákona o podporovaných zdrojích energie ušetří dopravním podnikům miliony korun
V posledních letech jsme svědky rostoucího důrazu na ekologii, udržitelnost a snižování uhlíkové stopy. Jedná se o pojmy, které v našich životech zastávají stále významnější roli a budeme se s nimi tak setkávat stále častěji. Koneckonců sama EU si stanovila ambiciózní cíl, a to do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Pokud tento cíl chceme skutečně splnit, pak nás čeká celá řada změn a kroků napříč různým odvětvím, které musíme podniknout.
Jako pardubický poslanec se dlouhodobě zabývám dopravou, kterou jsem dokonce vystudoval i na naší Dopravní fakultě Univerzity Jana Pernera v Pardubicích. Kromě toho jsem také členem Dozorčí rady Dopravního podniku města Pardubice a moc dobře tak vím, s jakými problémy se městská doprava v Česku potýká. Pojďme ale popořadě.
Veřejná doprava patří mezi nejekologičtější formy přepravy z hlediska počtu přepravených osob a vyprodukovaných emisí. A to samozřejmě nemluvím o spoustě dalších benefitech, které hromadná doprava obyvatelům přináší.
Bohužel žijeme však v době, ve které se potýkáme s mnoha problémy. Namátkou mohu zmínit vysokou inflaci, růst cen energií, mezd a takto bych ve výčtu mohl pokračovat. Tyto faktory nelze logicky dlouhodobě ignorovat a nebýt novely zákona o podporovaných zdrojích energie (POZE), dopravní podniky by musely dříve či později upravit ceny jízdného.
Novela zákona POZE odpouští dopravcům zcela platby za obnovitelné zdroje a snižuje tak tím jejich účty za odběr elektrické energie. Úleva se týká trakční elektrické energie spotřebované při provozování drážní dopravy na dráze železniční, tramvajové, trolejbusové a lanové.
Jako autor této změny mohu prozradit, že její prosazení nebylo vůbec jednoduché. Především někteří úředníci z Ministerstva průmyslu a obchodu byli zásadně proti. Naštěstí se mi pro tento návrh podařilo vyjednat politickou podporu napříč politickým spektrem a tuto novinku prosadit.
Je však pozoruhodné, že nyní je ve věci stále aktivní Energetický regulační úřad a také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a provedení zdržují s odůvodněním, že to musí být notifikováno Evropskou komisí. Jako poslanec mohu ovšem slíbit, že v této věci budu i nadále aktivní a vše hlídat.
Všem dopravním podnikům po celé zemi přeji, ať se jim daří a ať se dále rozvíjejí. Aktivně sleduji a podporuji rozvoj nových druhů dopravy. Například bateriové trolejbusy, které máme v Pardubicích, fungují skvěle a šetří náklady na investice do trolejového vedení. Kromě toho také podporuji hybridní vozidla rozvoj vodíku. V tomto ohledu sleduji Ostravu, které tiše závidím a držím jim palce, „ať se i vodík rozvíjí“!