Novela zákona přináší vyšší ochranu cyklistů, ale také řeší pohozené koloběžky po ulicích

Jezdíte na kole nebo občas využijete možnost zapůjčení elektrických koloběžek? Pak zbystřete. Tahle zpráva Vám totiž nesmí uniknout, protože se týká právě Vás! V uplynulém týdnu jsme totiž v Poslanecké sněmovně schválili novelu zákona o pozemních komunikacích, která přináší hned několik důležitých změn, které by v mediálním prostoru rozhodně neměly zapadnout. Zákon nyní putuje do Senátu, takže vyhráno zatím nemáme. Věřím ovšem, že i senátorům záleží na ochraně cyklistů a i na lepším životě v našich městech. Pojďme na to.

Myslím, že tuhle situaci během života zažil snad každý cyklista, který se vydal se svým kolem na silnici. Nebezpečné předjíždění. Sám osobně jsem sportovec tělem i duší a pravidelně proto jezdím na kole. Přiznám se však, že jsem mnohokrát zažil situace, kdy mě auta předjížděla doslova o fous. Takovéto počínání je samozřejmě nejenom velmi nepříjemné, ale zároveň taky velmi nebezpečné.

V tomto ohledu proto vítám návrh kolegy poslance Petra Dolínka, podle kterého nově budou muset řidiči při předjíždění cyklistů dodržet vzdálenost 1,5 metru. Tam, kde je povolena rychlost 30 kilometrů za hodinu, bude muset předjíždějící řidič dodržet vzdálenost nejméně jeden metr.  

Vím, že tato změna vyvolá velkou diskuzi třeba o tom, jak bude policie vzdálenost kontrolovat atd… Z mého pohledu je ovšem klíčové, že vysíláme signál směrem k vyšší ochraně cyklistů a řidiči je musí vnímat jako rovnocenného účastníka silničního provozu.

Zákon ale obsahuje i další důležitou změnu, která řeší problémy měst, ve kterých fungují společnosti se sdílenými elektrickými koloběžkami. Osobně jsem velkým fanouškem sdílených dopravních prostředků a čas od času je sám využiji třeba u nás v Pardubicích při cestě z města na hlavní nádraží.

Bohužel ovšem platí, že ne každý uživatel se chová vzorně tak, jak by měl. Část z nich koloběžku využije a vůbec si neláme hlavu, kde ji ponechává. Jednoduše ji pohodí tam, kde se mu zlíbí. Znám spoustu případů zejména z Prahy, kdy se koloběžka nebezpečně válí například u přechodu pro chodce, ve výtahu nebo na autobusové zastávce. Podobné příklady ovšem známe i od nás z Pardubic.

Jsem proto rád, že zákon přináší řešení a města nově budou moct takto nebezpečně pohozené koloběžky odklidit z míst, kam jednoduše nepatří. Podle mého názoru je to správně. Firmy provozující elektrické koloběžky na nich vydělávají a mají tak i nést zodpovědnost za své uživatele. Řešení je přitom jednoduché – pokud uživatel koloběžku zaparkuje mimo místa k tomu určená, může být ze strany firmy pokutován. Příště si tak velmi dobře rozmyslí, kde přesně koloběžku ponechá…