O poloze nádraží v Brně by neměli rozhodovat politici, ale odborníci
Jestli se alespoň trochu zajímáte o železniční dopravu, museli jste slyšet o myšlence přesunu brněnského nádraží. Jeho současná poloha má řadu výhod, ale i nevýhod. O možném přesunu nádraží k řece se ale mluví už skoro sto let. Je skutečně ostudné, že jsme se za tuto dobu nedokázali dohodnout na ideální poloze nádraží. Debata o budoucnosti brněnského nádraží se dokonce dostala i na půdu Sněmovny, kde jsme tento problém řešili v Podvýboru pro dopravu.
Pojďme si hned na úvod shrnout základní fakta k přesunu brněnského nádraží. Ze studie proveditelnosti, kterou zadala zpracovat SŽDC, vyplývá, že lze realizovat obě varianty. Tedy jak Petrov (současná poloha nádraží) tak i Řeku, která je vzdálená zhruba kilometr od stávající polohy nádraží. Nicméně objevují se kritické hlasy, které upozorňují, že nebyl kvalitně a dostatečně posouzen dopad a vliv přesunu na nákladní dopravu a vysokorychlostní tratě. A to je skutečně problém.
Nezapomínejme na to, že se dlouhodobě snažíme přesunout nákladní dopravu ze silnic na železnice. Přeci jenom železniční nákladní doprava je ekologičtější a efektivnější. Navíc nezapomínejme ani na skutečnost, že přesunem nákladní dopravy ze silnic na železnice, uvolníme kapacitu na dálnicích a silnicích. A to nechci mluvit o tom, kolik peněz ušetříme za opravy poničených silnic nákladní dopravou. Myslím si, že na přesunu dopravy ze silnic na železnice se prostě všichni shodneme.
Podle argumentace železničních dopravců teď ale reálně hrozí, že přesunem nádraží vytvoříme v Brně „dopravní špunt“, který bude brzdit nákladní dopravu v celé zemi. Navíc odborníci upozorňují, že studie proveditelnosti nedostatečně posuzuje napojení vysokorychlostních tratí. Určitě víte, že dlouhodobě podporuji výstavbu vysokorychlostních tratí, které nám doslova změní život. Pokud ale budeme mít problém s napojením, je to špatně.
Pokud se ptáte na můj osobní názor, jsem konzervativní. Na řadě míst v zahraničí jsem viděl perfektně fungující nádraží v centru měst. Nádraží, která propojují vlakovou, dálkovou a regionální dopravu s MHD, s příměstskými autobusy i s osobní dopravou ve velmi těsné blízkosti. Asi nejlepším takovým případem je nádraží v Curychu. Někteří o něm říkají, že to není jen nádraží, ale také kulturní, obchodní a společenské centrum. Pokud by Vás zajímaly názory, podívejte se třeba ZDE.
Vůbec nemám pochyby o tom, že takhle skvělé centrum by mohlo vzniknout i v Brně. Zcela upřímně říkám, že spíše na místě současného, dnes už historického nádraží, než na novém místě o jeden kilometr dále. Tohle je ale jen můj osobní názor. Tvrdím, že ať o správné poloze rozhodnou odborníci a ne politici!| Pokud mě odborníci ujistí, že i varianta u Řeky bude mít dostatečnou kapacitu pro VRT, a že Brnem projedou bez problémů nákladní vlaky, postavím se rád do čela podporovatelů této cesty a budu aktivně pomáhat v zajištění finančních zdrojů.