ODS hasí požár, který sama založila. Jak to skutečně bylo s Fit for 55, zákazem spalovacích motorů a Euro 7?
Poslední dobou často slyšíme od vlády, jak bojuje proti nesmyslnému zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, a jak se snaží mírnit přísné normy Euro 7. Ministr Kupka chce nyní přezkoumat dopady zákazu spalováků už v roce 2025. Hezky se to poslouchá, že? Vláda, která se stará o náš automobilový průmysl. Ale jaká je realita?
Kdo je za tento chaos skutečně zodpovědný?
Kupka a jeho kolegové teď s velkou pompou oznamují, jak se staví proti regulacím z Green Dealu, ale pravda je mnohem méně lichotivá. Koalice se často odvolává na to, že Andrej Babiš a naše vláda v roce 2019 a 2020 údajně "podepsali" klimatické závazky, a že za to můžeme my. Jenže realita je jiná.
V prosinci 2019 a 2020 Evropská rada přijala obecný závazek klimatické neutrality do roku 2050 a snížení emisí o 55 % do roku 2030. Žádné konkrétní zákazy aut se spalovacími motory či další příkazy tehdy ještě neexistovaly. Ty přišly až s balíčkem Fit for 55, který Evropská komise představila v červenci 2021, tedy v době, kdy už byla u moci současná vláda.
A kdo to vlastně schválil?
Vláda se ráda chlubí tím, jak se snaží bojovat proti nesmyslným nařízením, ale jak to bylo ve skutečnosti? Zákaz spalovacích motorů přišel jako součást balíčku Fit for 55. Vláda ODS a jejich koaliční partneři na něm nejen pracovali, ale aktivně ho během českého předsednictví v Radě EU pomohli schválit. V červnu 2022, tedy před samotným předsednictvím, ještě tehdejší ministryně KDU-ČSL Hubáčková schválila českou pozici k těmto jednáním. A když přišlo na finální rozhodnutí v roce 2022, vláda Petra Fialy byla u toho a pomohla tuto dohodu definitivně dojednat.
Takže nejenže se tento nesmyslný zákaz nezastavil, naše vláda ho pomohla dotáhnout do konce.
Euro 7 a zklamání z Timmermanse
A aby toho nebylo málo, stejná vláda se nechala "ošálit" Fransa Timmermanse, viceprezidenta Evropské komise. ODS doufala, že když rychle schválí zákaz spalovacích motorů, dostanou na oplátku mírnější normy Euro 7. Tohle "gentlemanské" dohodnutí bohužel skončilo úplně opačně – po rychlém schválení zákazu přišel nejtvrdší možný návrh Euro 7. Vláda si zkrátka naběhla a místo toho, aby hájila české zájmy, skočila na lep nesplněným slibům.
Kupka a Vondra teď jen hasí požár, který sami založili
Ministr Kupka nyní volá po přezkumu zákazu spalovacích motorů už v roce 2025, což je sice hezké gesto, ale je to jen snahou hasit oheň, který sám založil. Kdyby vláda dříve neuzavírala zbytečně rychlé dohody s Timmermansem a důsledněji hájila zájmy českého průmyslu, mohli jsme dnes být v mnohem lepší pozici.
Za hnutí ANO jsme se proti zákazu spalovacích motorů i proti Euro 7 stavěli od začátku a hlasovali proti. ODS nyní v Evropském parlamentu hlasovala proti Euro 7, ale bylo to už jen pozdní přiznání vlastního selhání.
Je třeba si přiznat, že tato vláda sice na venek vyhlašuje boj proti tvrdým evropským normám, ale ve skutečnosti aktivně pomohla dotáhnout do konce opatření, která teď ohrožují český průmysl, pracovní místa a dostupnost automobilů pro běžné občany.