Pardubice by se měly stát dopravním srdcem Evropy
Už jste někdy přemýšleli o tom, jak budou Pardubice vypadat v roce 2030? Jestli ne, tak mám pro Vás jednu skvělou inspiraci. Někdo může říct, že 12 let je vzdálená budoucnost. Podle vlastních zkušeností z komunální politiky vím, že tahle doba uteče jako voda a my rozhodně musíme vědět, jak chceme, aby Pardubice za tu dobu vypadaly. Jsem rád, že město je ve správných rukou a máme vizi, kterou Vám dnes chci představit a věřím, že ji společně s Vámi můžeme zvládnout. Pojďme na to.
Spousta z Vás si všimla, že v Pardubicích proběhla konference Pardubice 2030. Ne však každý měl čas přijít, anebo jednoduše prostě mohl. Rozhodl jsem se proto napsat pár řádků z této akce s nejdůležitějšími výstupy, které se zúčastnil i ten „nejpovolanější z povolaných“ můj kolega a primátor Pardubic Martin Charvát.
Jak už samotný název napovídá, konference se věnovala vizi, kterou chceme naplnit. Martin Charvát to na ni řekl jasně. Chceme chytré, zelené a hlavně přívětivé Pardubice pro lidi. Přívětivé pro bydlení, pro práci, podnikání, pro sport, zábavu ale i relaxaci. Taková vize se mi líbí a věřím, že se nám ji povede naplnit.
Všichni ale víte, že jsem tělem i duší „dopravák“ a tak bych se rád zmínil i o ni. Jsem rád, že naše ambice jsou skutečně velké, zároveň však ale nejsou nereálné. Pardubice mají obrovskou výhodu, kterou nám ostatní města mohou jen „tiše“ závidět. Naše unikátní poloha nejen v rámci České republiky, ale i Evropy nám dává všechny předpoklady pro vznik tzv. multimodálního dopravního uzlu, díky kterému bychom se mohli stát evropskou křižovatkou.
Multimodální uzel představuje propojení všech čtyř módů dopravy - letecké, lodní, silniční a železniční. Žádné jiné město v Česku nemá takovou možnost integrovat všechny tyto druhy dopravy právě jako my. Nejen Pardubice, ale celý Pardubický kraj, a dokonce i Česká republika by z tohoto projektu mohla v budoucnu výrazně ekonomicky těžit. Navíc pokud se nám tuhle myšlenku povede skutečně uvést v život, dojde k výraznému rozvoji kraje a růstu životní úrovně obyvatel. Pardubice by měly s výstavbou dopravního uzlu začít co nejdříve. Je totiž příhodná doba, která nabízí příležitost pro vyčerpání finančních prostředků z dotačních programů.
A teď k jednotlivým vizím. První na řadě je letiště, které nám v poslední době začíná dělat radost. Jeho ekonomické výsledky jsou za první čtvrtletí skutečně skvělé. Informoval jsem Vás o tom ZDE. Už teď víme, že letiště odbavilo za první tři měsíce více cestujících, než za celý rok 2015. Velký vliv na tomto výsledku má nový terminál, který funguje od začátku letošního roku.
Přál bych si, abychom stejně úspěšní byli i u vybudování přístavu. Bohužel ale zde je to zatím pouze v rovině přání. Velkou roli zde totiž hrají ekologové, kteří úspěšně projekt blokují. Už několik desetiletí je Ředitelství vodních cest neúspěšné s prosazením výstavby plavebního stupně v Přelouči. Přesto neházíme flintu do žita a měli bychom za tuto vizi i nadále bojovat. V případě úspěchu bychom realizovali plavební stupeň Přelouč a zesplavnili Labe do Pardubic, kde bychom mohli postavit mezi Svítkovem a Rosicemi přístav s překladištěm.
Důležitou součástí vize Pardubic jsou i městské obchvaty. Všichni víme, jak doprava krajské město dusí a že už obchvaty Pardubic měly být dávno hotové. V tomto směru musím ocenit spolupráci s primátorem Pardubic Martinem Charvátem, který se mnou koordinuje společné úsilí. V jednáních se státem a s ŘSD postupujeme koordinovaně. Za poslední tři roky jsme odvedli velký kus práce. Když budeme táhnout za jeden provaz, dočkáme se výsledků co nejdříve. Minimálně u SV obchvatu Pardubic už vidíme světlo na konci tunelu. O aktuálním stavu příprav jsem Vás informoval ZDE, a proto se o obchvatech nechci dlouze rozepisovat.
Součástí dopravní vize je i dokončení rekonstrukce nádražní budovy, trati a přilehlých terminálů včetně terminálu Jih na dukelské straně nádraží. Právě zde v budoucnu vznikne parkovací dům, který bude propojený léta vyhlíženou lávkou spojující nádraží a sídliště Dukla. Velká rekonstrukce železničního uzlu Pardubice začne už příští rok a jsem rád, že součástí této rekonstrukce je právě zmiňovaná lávka na Duklu. O tomto projektu jsem Vás více informoval ZDE.
Věřím, že se nám podaří zmiňované dopravní projekty dotáhnout a pokud ano, nepochybuji o tom, že Pardubice budou nejen skvělým místem pro podnikání, ale hlavně úžasným místem pro život. Jsem si jistý, že společně to zvládneme. Držte nám palce a budu moc rád, když mi napíšete Vaše postřehy a nápady, jak toho dosáhnout.