Pardubické dopravě uleví centrální řízení světelných křižovatek. Změn se dočká i problematická křižovatka na Dašické
Doprava v Pardubicích. Věčné téma, které spoustě řidičů nahání doslova husí kůži. Sám jsem řidičem a zdejší situaci dobře znám. Není žádným tajemstvím, že za současnou komplikovanou situaci mohou chybějící obchvaty. Upřímně a férově prohlašuji, že zde vidím slabé místo. Nejen na straně našich předchůdců na pardubické radnici, ale také v postupu krajské správy ŘSD.
Jasně, chápu, že za některé problémy kolegové nemohou (například ohledně sporu k výkupním cenám pozemků severovýchodního obchvatu), ale celkově bych u takto klíčových a strategických staveb očekával lepší dynamiku a větší „tah na branku“. Smutnou pravdou je skutečnost, že někteří „šíbři“ ze světa realitních kanceláří se na stavbu „dobře připravili“, s velkým předstihem skoupili potřebné pozemky a dnes se se státem v klidu soudí o výši ceny za pole. Nesmíme jim ustoupit a rád k tomu poskytnu více informací v dalším článku.
Dnes ale nechci psát o obchvatech, bude to z jiného soudku. Určitě jste v médiích zaznamenali informace o tom, že město přechází na systém moderního centrálního řízení světelných křižovatek. Je to velký projekt, za který patří kolegům v čele s primátorem Pardubic Martinem Charvátem a náměstkem pro dopravu Petrem Kvašem velký dík. Jakmile zprovozníme tento systém, dopravě v Pardubicích se uleví.
Zásadní otázkou teď je, kdy dojde ke spuštění projektu. V tuto chvíli máme vysoutěženého dodavatele. Nový systém dodá firma Cross Zlín. Ta bude postupně osazovat všechny světelné křižovatky v Pardubicích (je jich celkem 22) zcela novými řadiči a ovladači tak, aby vzájemně komunikovaly a dokázaly přizpůsobit světelný cyklus aktuálním změnám v dopravních proudech. Zjednodušeně se přizpůsobí dopravní špičce a zajistí co nejvíce plynulou dopravu skrz přetížené město.
Stavební práce začínají již v těchto dnech a budou trvat do půlky příštího roku. V rámci nového systému vznikne například nový centrální dispečink. Nový systém ale bude mít dopad i na Dašickou křižovatku, které se jako regionální politik ze Slovan věnuji.
Možná si vzpomínáte, že jsme společně s Ředitelstvím silnic a dálnic chtěli křižovatku Dašická/Rychlodráha modernizovat už před dvěma roky. Proces byl ale složitý, například kvůli historickým chybám v zákresech pozemků nebo kvůli nutnosti respektovat stávající trolejové vedení MHD. Jak se ale říká, vše zlé je pro něco dobré.
Dnes platí dohoda, že do celkové rekonstrukce světel bude zařazena i tato nebezpečná křižovatka. Narovinu říkám, že by bylo hloupé a nelogické, kdybychom ji nyní opravili a příští rok na jaře by ji jiný investor rozkopal kvůli světlům. Práce musí prostě proběhnout naráz, aby občany a řidiče obtěžovaly co nejméně. Vše musí být hotové nejpozději o prázdninách 2020. Detaily k této křižovatce Vám ale napíšu v samostatném článku.
Jak jste (ne)spokojeni s dopravou v Pardubicích? Máte nápady, co lze rychle a jednoduše zlepšit? Prosím, napište mi je a já je osobně proberu s kolegy z vedení města nebo se zástupci ŘSD.