Potvrzeno, budování strategické infrastruktury bude opět jednodušší
Prezident Petr Pavel tento týden podepsal novelu liniového zákona, která přináší nová pravidla pro urychlení výstavby silnic, dálnic, železnic a energetické infrastruktury. Novela upravuje celkem 17 zákonů. Přináší řadu novinek, které usnadní výstavbu vysokorychlostních tratí, ale taky otevírání strategických ložisek kritických surovin včetně štěrkopísků a kamene.
Jednou z klíčových změn je stavební povolení do čtyř let pro nejvýznamnější stavby dopravní infrastruktury. Tento požadavek vyplývá ze směrnice EU, která stanovuje, že úřady musí vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předloží všechny podklady, včetně posudku o dopadu stavby na životní prostředí (EIA).
Důležitou novinkou z pohledu výstavby je opatření zamezující podání takzvaných blanketních odvolání. Pro ilustrační příklad nemusíme zrovna chodit daleko. Možná si ještě vzpomenete, že Český svaz ochrany přírody Šumperk podal rozklad proti stavebnímu povolení na stavby “D35 Litomyšl - Janov” a “D35 Opatovec - Staré Město”, které jsou naprosto zásadní nejen z pohledu našeho Pardubického kraje, ale potažmo celého Česka.
Paradoxní bylo, že spolek v odvolání napsal, že důvody pro rozklad zatím nesdělí, protože má hodně práce, ale brzy je pošle. Pro mě osobně je to naprosto zdrcující. Tvrdím, že stát v těchto případech nesmí tahat za kratší konec a musí se umět bránit. Jsem proto rád, že těmto skoro až “vyděračským” praktikám uděláme konečně jednou provždy konec.
A pokud Vás zajímají VRTky, pa by nemělo zapadnout, že zákon zavádí možnosti dílčího územního rozvojového plánu. To usnadní přípravy a povolování rychlých spojeních a dalších důležitých dopravních záměrů. Ptáte se, co to vlastně znamená? Nic složitého za tím nehledejte - tento krok zjednoduší projektování již konkrétních VRT tras a povede k tomu, že již brzy začneme konečně i se samotnou výstavbou.
Nakonec bych rád ještě zmínil můj pozměňovací návrh, který bohužel vládní poslanci zamítli. Společně s kolegy jsme identifikovali několik změn, které by pozitivně urychlily přípravy VRT. Jednou z nich byl i návrh na kompenzaci obcím ve výši 5 milionů korun za 1 kilometr VRT tratí procházející katastrálním územím obcí. Z pohledu nákladů na výstavbu VRT se jedná o zanedbatelnou částku, ale zároveň by se jednalo o silný prvek motivující obce ke spolupráci a potažmo tak k urychlení výstavby.
Připomínám, že liniový zákon v dnešní revoluční podobě jsme připravila naše bývalá vláda a zákon dokonce získal titul Zákon roku 2018. Výsledky práce hnutí ANO z té doby tak vidíte na každém kroku - hotové dva úseky D35, běžící stavba D4 formou PPP, velké tempo na D6, ale také na obchvatech měst. To vše jsou konkrétní výsledky tohoto zákona v praxi. Je ale škoda, že dnešní vládní koalice odmítla mé návrhy na podobné zrychlení VRT, ale to je holt politická realita. Mohu Vás ale ujistit, že v dalších snahách o rychlejší výstavbu a lepší klíčový zákon budu dál pokračovat!