Potvrzeno! Ministerstvo „dalo zelenou“ obchvatu Lanškrouna
Nadměrná doprava je jedním z problémů, která dlouhodobě trápí obyvatele Lanškrouna. Podle posledního sčítání dopravy zde denně projede až 12 tisíc aut, a to rozhodně není málo. Zvýšená dopravní intenzita si vybírá svoji daň nejen v podobě zvýšeného hluku a smogu ve městě, ale také na jeho bezpečnosti. Například přejít silnici v dopravní špičce někdy bývá pro školáky nebo starší obyvatele pořádný oříšek. Tahle situace by se však mohla brzy změnit.
Jako poslanec pravidelně jezdím po našem kraji a setkávám se s místními obyvateli, starosty nebo podnikateli. Před dvěma roky jsem se s kolegy ze Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43 vydal do Lanškrouna a právě výstavba obchvatu bylo jedno z hlavních témat.
Ředitelství silnic a dálnic mělo původně jiné plány a s výstavbou lanškrounského obchvatu příliš nepočítalo. Původně totiž pracovalo s variantou výstavby silnice od Dolní Lipky, která by vedla směrem na dálnici D35 až k Mladějovu na Moravě. Pokud by skutečně došlo k výstavbě této silnice, pak by výrazně ulevila nejen Lanškrounu, ale také Červené Vodě, Štítům nebo Boříkovicím. ŘSD ale nakonec od tohoto záměru upustilo s ohledem na náročnost celého projektu.
Praktické zastavení příprav přeložek I/43 Lanškroun – Dolní Lipka a Mladějov–Lanškroun není úplně překvapivým rozhodnutím. Vzhledem k tomu, že dlouhodobě spolupracuji s vedením ŘSD, tak jsem o této možnosti věděl. Osobně jsem se proto tehdy aktivně zasadil, aby ŘSD a Ministerstvo dopravy pokračovaly v přípravách a aby ŘSD zadalo zpracování technicko-ekonomické studie, která by přinesla jasnou odpověď, zda obchvat Lanškrouna dává smysl a vyplatí se.
Jsem rád, že právě tento krok se povedl. ŘSD už dokonce nedávno zveřejnilo výsledky této studie. Podle ní má obchvat své opodstatnění a také se ekonomicky vyplatí. Na základě této studie se Ministerstvo dopravy se Státním fondem dopravní infrastruktury dohodly, že ŘSD může zahájit další fázi příprav, kterou je posouzení vlivu stavby a její dopady na životní prostředí (EIA).
Zbývá dodat, že obchvat by měl začínat na výjezdu z Rudoltic a bude pokračovat obkroužením města z východního směru a skončí před Albrechticemi. Silnice bude mít celkem tři okružní křižovatky (u Albrechtic a u obcí Sázava a Žichlínek). Z dat ekonomické studie také vyplynulo, že díky pozitivním dopadům by po dostavbě D35 mohl vzniknout i nový přivaděč vedoucí od lanškrounského obchvatu směrem na dálnici k Mladějovu.