Přátelé, držte si klobouky, jdeme konečně do finále!
Pár fotek přímo z terénu někdy vydá víc než tisíc slov. Koneckonců koukněte sami, vždyť první dva dálniční úseky D35 nám doslova rostou jako houby po dešti. Pecka, co říkáte? Sám jsem se o tom byl tento týden přesvědčit na vlastní oči a mám ze současného stavu ohromnou radost. Zajímá Vás proč?
Když mě v roce 2013 oslovil Andrej Babiš a nabídl mi možnost kandidovat za hnutí ANO, pečlivě jsem nad tím přemýšlel. Musíte být dost velký blázen na to, abyste změnili vlastní život a doslova přes noc ho celý převrátili naruby. Tehdy jsem pečlivě zvažoval pro a proti. A právě doprava v našem kraji byla jedním z důvodů, proč jsem sebral odvahu a místo nadávání zpoza počítače jsem se rozhodl jít s vlastní kůží na trh.
A jak to vypadá dnes, téměř po osmi letech? První dva úseky nám prakticky už stojí a letos se dokonce po nich projedou první motoristé. Mohu Vás ale ubezpečit, že nebýt mnoha změn, situace by ani z daleka nebyla tak růžová, jako je dnes. Podařilo se nám totiž prosadit hned několik klíčových změn, díky kterým jsme odbrzdili celý systém.
Ilustračně mohu zmínit třeba zavedení pevného řádu do výkupu pozemků. Právě díky této změně se státu (čtěte ŘSD) konečně začalo dařit vykupovat pozemky. Proč? Protože jsme lidem nabídli motivující a především spravedlivé podmínky. Majitelé díky tomu začali přistupovat na nabídky a státu prodávat své pozemky.
Věřím, že spoustě politiků by takto nastolený směr stačil ke spokojenosti. Nám to ale nestačilo a rozhodli jsme se jít dál a dále zrychlovat celý proces. V loňském roce jsem proto přišel s ambiciózním návrhem, díky kterému by mohl státní investor začít stavět, ačkoliv by nebyla vyřešena finanční kompenzace za pozemky. V dopravní branži tomuto nástroji říkáme předběžná držba.
Pamatujete si na soudní spory, kvůli kterým příprava silničních staveb stála třeba i několik let? Právě předběžná držba je nástroj, kterým podobným případům předcházíme. Nebojte, majitelé samozřejmě o své peníze nepřijdou a nikdo jim je nevezme. Předběžná držba se týká pouze vybraných a velmi důležitých strategických staveb. Jedná se o případy, kdy není sporu, že veřejný zájem je nadřazený tomu soukromému. Mluvíme tak právě třeba o dálnicích nebo železničních stavbách.
Pokud majitelé v těchto případech nesouhlasí s finanční kompenzací, probíhá paralelně soud, který bude mít poslední slovo o výši náhrady. Co je však důležité – tento spor nikterak nebrzdí práce a ty díky tomu mohou pokračovat naplno. Díky tomu zkrátíme proces příprav až o šest let. To je super, co říkáte?