Problematická křižovatka ulic Na Drážce a Dašická se stala bezpečnějším místem
Nechvalně proslulá světelná křižovatka ulic Na Drážce a Dašická patří mezi nejrušnější pardubické křižovatky a ještě donedávna také mezi místa častých dopravních nehod. Blýská se ovšem na lepší časy. ŘSD totiž zkraje listopadu dokončilo dva měsíce trvající rekonstrukci, díky které se křižovatka stane o něco bezpečnější.
Většina dopravních nehod, které se zde pravidelně stávaly, vznikala ze stále stejného důvodu – řidiči nedali přednost automobilům na hlavní silnici. Ti si přitom stěžovali na nešťastně vyřešené šířkové uspořádání a vodorovné značení, které znesnadňovalo orientaci v křižovatce. Jednou zde dokonce došlo ke smrtelné dopravní nehodě a těch „běžných“, kdy to lidově řečeno odnesly pouze plechy, bylo také poměrně dost. Věřím ale, že ve světle dokončené rekonstrukce jsme za těmito nehodami udělali jednou provždy definitivní tečku.
Základem modernizace křižovatky je důraz na větší pasivní bezpečnost chodců mimo jiné i formou změn ostrůvků. Dále se pak rozšířily odbočovací pruhy, díky kterým budou mít řidiči lepší přehled o dění v křižovatce. A zapomenout bychom neměli ani na nové vodorovné prvky, které v psychologické rovině vyzvou řidiče ke snížení rychlosti jízdy. Souhlasím s tím, že se nejedná o dramatickou změnu, ale spíše o maximálně možné zlepšení současných parametrů.
Možná si také vzpomenete, že o rekonstrukci se hovořilo už před několika roky. Tehdy ovšem ŘSD po konzultaci s městem záměr úmyslně pozastavilo. Důvodem byly probíhající práce na výstavbě dálnice D35 a návoz potřebného materiálu. Pokud bychom rekonstrukci neodložili, pak by se řidiči potýkali nejen s problémy na objízdných trasách, ale také by došlo k poškození nové křižovatky v důsledku zmiňovaných prací na D35.
Rád bych zde zodpověděl také poměrně častý dotaz z řad řidičů, kterým je otázka, proč zde nevzniknul kruhový objezd. K jeho realizaci nedošlo hned z několika důvodů. Jedním z nich je skutečnost, že kruhový objezd by neměl dostatečnou dopravní propustnost a neunesl by současné množství automobilů. Podle sčítání jich zde za den projede až 37 tisíc! Druhým důvodem je skutečnost, že jakmile budeme mít postavený severovýchodní obchvat, dojde k výraznému snížení současné dopravní intenzity. Posledním důvodem jsou inženýrské sítě a také soukromý majetek v těsném okolí - tento nápad byl kdysi před stavebním povolením a majitelé sousedních domů ho tehdy odmítli.
Závěrem bych zde rád poděkoval nejen kolegům z ŘSD za dobře odvedenou práci, ale také vedení Statutárního města Pardubice v čele s náměstkem primátora Janem Hrabalem, kteří výrazně přispěli ke zdárné rekonstrukci křižovatky. Zároveň chci poděkovat také místním obyvatelům, kteří byli nuceni se vypořádat se stíženými podmínkami a samozřejmě i řidičům, kteří se potýkali s dopravními komplikacemi způsobenými probíhajícími pracemi na křižovatce.