Proč mají Češi platit za dálniční známku výrazně více než například „bohatí“ Rakušané?
Ministerstvo dopravy vedené Martinem Kupkou z ODS plánuje řidičům od příštího roku „nadělit dárek“ v podobě navýšení ceny roční dálniční známky. Za tu řidiči v letošním roce platí 1500,- korun. Od března 2024 si už ale výrazně připlatí. Ministerstvo ji totiž plánuje zdražit o více než polovinu, konkrétně na 2300,- korun. Pro takto skokové navýšení není žádný racionální důvod a budu proto navrhovat kompromis, který bude o poznání nižší, rozumný a férový vůči našim řidičům...
Stávající cena roční dálniční známky ve výši 1500,- korun platí od roku 2012 a od té doby se nezměnila. Připomínám, že před vstupem hnutí ANO do politiky v roce 2013 byly přípravy dálnic zablokované, lidé nechtěli prodávat pozemky a státu se nedařilo budovat nové dálnice. Z tohoto pohledu o zvyšování její ceny nemohla být žádná řeč.
V posledních letech se nám ale podařilo prosadit hned několik dopravních novel, které přípravy odblokovaly a výrazně zrychlily. V roce 2018 jsme dokonce s novelou „liniového zákona“ zvítězili v prestižní anketě Zákon roku. Odborníci tehdy vyzdvihli zejména mé pozměňovací návrhy. Jedním z nich je například předběžná držba (mezitímní rozhodnutí), kdy stát může u konkrétních klíčových staveb začít stavět na pozemcích, o jejichž vyvlastnění se teprve soudí.
Díky těmto změnám, které se nám podařilo prosadit, konečně vidíme, že se dálnice skutečně staví po celém Česku. Začal doslova stavební „boom“, který bude navíc ještě více zrychlovat (například dálnice D35). Problémem tak již nebudou nepřipravené stavby, ale naopak zajištění finančních prostředků na jejich výstavbu. Není sporu o tom, že nové dálniční kilometry začnou přibývat jako houby po dešti.
Právě proto jsem v roce 2019 navrhoval, abychom navýšili limit pro roční dálniční známku až na 2000,- korun. Návrh byl tehdy mylně interpretován tak, že chci zvýšit cenu dálniční známky. Ve skutečnosti se ale jednalo pouze o maximální možnou cenu (jinými slovy zákonný strop). O skutečné výši (například 1600,- nebo 1700,- korun) by nakonec rozhodla vláda právě v souvislosti s aktuální ekonomickou situací nebo s tempem výstavby dalších kilometrů dálnic. Sněmovna tehdy moji myšlenku nepodpořila, což respektuji. Bylo to politické rozhodnutí, které padlo v určité době.
Od té doby se ale výchozí podmínky příliš nezměnily. Podle našich tehdejších předpokladů ŘSD sice zprovozňuje nové dálniční úseky, ale kompletní síť stále ještě není hotová! Ať se nám to líbí nebo ne, stát stále dluží řidičům cca 700 km nových dálnic. Jsem bytostně přesvědčen o tom, že cena produktu musí odpovídat jeho kvalitě. A právě proto není možné zdražovat skokově a příliš vysoko.
Nejen jako politik, ale také jako řidič nerozumím tomu, proč by se cena dálniční známky měla zvednout o 800 na 2300,- korun. Pokud k tomu skutečně dojde, pak budeme platit obdobnou částku jako platí například Rakušané. Česká dálniční síť má přibližně 1 300 km, Rakousko ale má ještě o tisíc kilometrů více. V přepočtu na kilometr dálnic tak budeme platit výrazně více, a to navzdory skutečnosti, že v Rakousku mají zpoplatněné některé tunely či horské úseky. Osobně proto budu znovu navrhovat kompromisní zvýšení ceny roční dálniční známky o 500 na 2000,- korun. Jsem přesvědčen, že se jedná o férovou částku s ohledem na rozšiřující se dálniční sít jak vůči řidičům, tak vůči státu.