Projekční práce na přivaděčích jsou v plném proudu
Jsem taky řidič. Ročně najezdím desítky tisíc kilometrů. Takže rozhodně moc dobře vím, jak moc Česko potřebuje dokončit rozestavěnou dopravní síť. U nás v kraji nás ze všeho nejvíc trápí chybějící dálnice D35, jejíž výstavba se rozhodnutím ÚOHS komplikuje a reálně hrozí, že ŘSD bude muset celou soutěž na zhotovitele vypsat znovu. Před rokem jsem osobně prosazoval kvalitnější zadávací dokumentaci, která obsahovala i požadavky na technické, personální a ekonomické vybavení uchazečů. Bohužel jsem tehdy nebyl ministerstvem dopravy vyslyšen.
Určitě bychom ale neměli zapomínat ani na jednotlivé přivaděče, které napojí města na budoucí dálnici. Vzpomenete si na mimořádný úspěch, který se nám povedl vyjednat v loňském roce s ministerstvem dopravy? Týkal se právě zmiňovaných dálničních přivaděčů. Pro ty z Vás, kteří si potřebují osvěžit paměť – článek si můžete přečíst ZDE.
Dopravní výstavba rozhodně není levnou záležitostí a pokud by ji měl platit kraj a obce, rozhodně by se to výrazně podepsalo na jejich rozpočtech. I proto jsem moc rád, že jsme dokázali úspěšně navázat na memorandum a získat pro náš kraj 2,7 miliardy korun. Stálo nás to spoustu práce, času a stresu. Rozhodně ale nelituji, protože v porovnání s ostatními kraji se nám podařilo získat obrovskou sumu peněz.
Od podpisu memoranda uběhl už nějaký čas. Zajímá mě, jak přípravy postupují, a proto jsem se nedávno sešel s ředitelem Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslavem Němcem, aby mě informoval o aktuálním stavu příprav a jejich průběhu. Přivaděče se postupně připravují v tom pořadí, jak bude probíhat stavba budoucí dálnice D35 - od západu směrem na východ.
Z tohoto pohledu je jasné, že prvním na řadě bude přivaděč a zároveň obchvat kolem Rokytna a Chvojence k Býšti. Objektivně musím říct, že v tomto případě probíhají výkupy pozemků a příprava rozumným tempem. Pokud se neobjeví žádná nečekaná komplikace, tak by stavební stroje mohly vyjet už příští rok.
O něco složitější situace je na východě Pardubic, kde chce Správa a údržba silnic Pardubického kraje vybudovat novou silnici. Ta povede souběžně se železničním koridorem od zóny Foxconn. Měla by vytvořit obchvat Zminného a poté se napojit na obchvat Dašic, kde se připojí k D35. Při pohledu na mapu to vypadá docela jednoduše, realita ale bude bohužel mnohem složitější. V poslanecké kanceláři mě nedávno navštívili soukromí zemědělci právě ze Zminného. Narovinu mi řekli, že v uvažované trase se nachází jejich nejúrodnější půda, kterou rozhodně neprodají. Chápu to a respektuji.
U staveb dálnic a silnic I. třídy, které jsou strategické pro stát, je trochu jiná situace. Pokud budeme chtít vykoupit pozemky pro obchvat obce nebo krajskou silnici II. třídy, tak musíme mít souhlas majitele. Zákon v tomto případě vyvlastnění neumožňuje. O to víc zde chci být věci nápomocen.
V tuto chvíli to vidím jako zanedbání práce ze strany Pardubického kraje, který vede ČSSD společně s ODS. Sice pracují s jakousi studií, bohužel ale nikdo z jejich projektantů nešel do terénu a s majiteli pozemků nemluvil. Tím si zaděláváme na problémy do budoucna. Jako předseda Spolku pro výstavbu D35 proto nabízím pomoc ve vzájemné komunikaci a věřím, že společně najdeme alternativní vedení trasy. Určitě sledujte můj web, kde Vás o vývoji budu informovat.