Řidiči si musí obrnit nervy, D1 čekají další opravy
Modernizace dálnice D1 patří mezi nejvýznamnější projekty Ředitelství silnic a dálnic. Dálnice D1 je páteřní dopravní tepnou a patří mezi nejvytíženější komunikace v České republice. Každý den po ní projede kolem 100 tisíc vozidel a samozřejmě této vytíženosti zákonitě odpovídá i technický stav dálnice, která je na pokraji své životnosti.
Samotná modernizace započala již v roce 2011 a její konec je naplánován na rok 2018. Opravy jsou celkově rozděleny do 21 dílčích úseků. Zahájení jednotlivých stavebních prací vychází z harmonogramu, který je založen na principech Ministerstva dopravy. Jedná se například o pravidlo, že nesmí na sebe bezprostředně navazovat 2 úseky za sebou.
Aktuálně přišel čas na další kolo modernizace dálnice D1. Díky němu dojde nejen ke zlepšení technického stavu dálnice, ale i úspoře nákladu v delším časovém horizontu. Obecně totiž platí, že dílčí opravy jsou v konečném výsledku dražší než velké.
Asi si říkáte, že modernizace D1 probíhá už delší dobu, takže Vás tyto zprávy nepřekvapují. Ale pozor! Zatímco v roce 2015 se opravovaly pouze tři úseky v celkové délce 15,3 kilometrů, letos to bude mnohem více. V současné době probíhá modernizace hned na několika úsecích D1 (1. Hvězdonice – Ostředek (4,6 km), 2. Psáře – Soutice (7,8 km), 3. Měřín – V. Meziříčí západ (7,2 km), 4. Velká Bíteš – Devět křížů (5,5 km), 5. Ostrovačice – Kývalka (3,8 km)).
Navíc mám dobrou a špatnou zprávu současně. Díky tomu, že jsme na řádném zasedání Výboru a dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury schválili významnou podporu pro Ředitelství silnic a dálnic (více než 550 milionů korun), můžeme díky úspěšnosti soutěží na stavebního dodavatele zahájit postupně další opravy jednotlivých úseků D1. Konkrétně se bude jednat o úseky Hořice – Koberovice (6,0 km), Humpolec – Větrný Jeníkov (13,9 km) a Jihlava – Velký Beranov (6,0 km). Super zpráva – termín dokončení modernizace D1 se tak zkrátí, na druhou stranu stavební práce zkomplikují dopravu na osmi úsecích o celkové délce 45 kilometrů.
Navíc ŘSD zahájí od července opravy vozovky v úseku mezi 199. a 204. kilometrem D1. Tento fakt se týká zejména řidičů, kteří se chystají využít dálniční sjezd a nájezd 201, jenž vede do Slatiny či na letiště v Tuřanech. Ten bude uzavřen nejméně po dobu jednoho a půl měsíce, proto by tento fakt měli mít na paměti všichni, kteří budou cestovat právě z brněnského letiště.
Oprava dálnice D1 bude zatěžkávací zkouškou pro nás všechny a musíme být trpěliví. Nicméně můžu všem slíbit, že výsledek bude stát za to.