Rozpočet MDČR pravděpodobně klesne o 9 miliard, dopravu nečekají dobré časy
V Poslanecké sněmovně jsme začali projednávat nejdůležitější zákon roku – státní rozpočet na příští rok. Rozhodneme o budoucnosti jednotlivých resortů a o částce, se kterou budou v příštím roce hospodařit. Bohužel vše nasvědčuje tomu, že Ministerstvo dopravy bude v tomto ohledu patřit mezi poražené. Vše nasvědčuje tomu, že meziročně si klíčový resort pohorší o necelých 9 miliard korun.
Vládní politici jsou evidentně přesvědčeni o tom, že paměť voličů je krátká. Většina z nás si jistě pamatuje, jak čelní představitelé ještě nedávno hovořili o tom, že nebudou šetřit na úkor investic. A ejhle, nebyla to pravda! Zdá se totiž rozpočet Ministerstva dopravy se nám meziročně opět smrskne. Nyní to bude o téměř 9 miliard korun méně.
Nebudu zde dlouze psát o tom, v jakém stavu jsou silnice II. a III. třídy. Dlouhodobé podfinancování si bohužel vybralo svou daň a stačí jen připomenout, že od roku 2015 dostávaly kraje díky podpoře vlády Hnutí ANO vždy velmi štědrý příspěvek. Rostoucí a zlepšující se trend bohužel současná vláda mění - podporu krajům sníží o rovnou třetinu, a to ze šesti na čtyři miliardy.
Ministerstvo dopravy dále počítá se snížením dotace SFDI ve vazbě na zvýšení mýtného. V tomto případě se jedná o částku - 2,9 miliardy korun. „Nebojte se“ ale, SFDI by o tyto peníze přijít nemělo. Vládní pětikoalice totiž od příštího roku řidičům výrazně zdraží roční dálniční známku, a to z 1500,- Kč na 2300,- Kč.
Souhlasím s tím, že je na místě otevřít debatu o rozumném navýšení ceny dálniční známky, rozhodně ale ne nyní. Myslím, že s ohledem na zdražování, pokles kupní síly obyvatelstva a na dramatický pokles reálné hodnoty mezd, pro to teď není vhodná doba. Navíc nerozumím tomu, proč bychom měli platit výrazně více než například naši sousedé Rakušané. Ti sice platí obdobnou částku, ale jejich dálniční síť je o téměř 1000 km delší.
Poslední položkou, která je spojena se škrty v dopravě, je snížení dotace SFDI ve vazbě na úsporná opatření u investorských organizací ŘSD a Správy železnic. Je to velká lež, nejedná se o úsporné opatření, ale o nucené snížení výše rozpočtu investorských organizací. Například Správa železnic požadovala o čtyři miliardy navíc pro zajištění základní provozuschopnosti železniční sítě. Organizace bude proto nucena ukončit cyklickou údržbu, dojde ke zhoršení stavu železniční sítě a k nárůstu trvalých omezení rychlostí. Vytváří se dluh do budoucna, kdy se technický stav tratí zhorší až na hranici životnosti a do budoucna budou opravy mnohem dražší.
Samostatnou kapitolou rozpočtových lží této vlády je potom půjčka 24 MLD Kč z Evropské investiční banky. Za vcelku rozumným krokem se skrývá novotvar v českém jazyce - přepůjčka do SFDI. Tímto účetním trikem si stát peníze sice půjčí, ale nepromítne je do celkové bilance deficitu státního dluhu.