Rychle, levně a bezpečně. Kdy konečně začneme využívat výhody dřeva naplno?

Zajistit dostatek finančních prostředků pro rozvoj silnic, dálnic nebo železnic bude v příštích letech stále více složitější. Důvodem je skutečnost, že evropské zdroje se pomalu tenčí. Je proto nutné nejen abychom hledali nové formy financování, jako je například PPP nebo půjčky od EIB, ale také hledali nové způsoby a materiály, které jsou stejně efektivní a přinesou finanční úsporu. Ukazuje se, že dřevo by v tomto ohledu brzy mohlo začít zastávat výraznou roli.

 

Přemýšleli jste někdy o tom, proč prakticky vůbec nevyužíváme dřevo ve stavebnictví? Ve světě to není nic ojedinělého. Například ve Skandinávských zemích se jedná o velmi rozšířený a populární materiál. Naši jižní sousedé například ve Vídni takto postavili například mrakodrap, jehož základním materiálem je právě dřevo. V USA, Kanadě a dalších zemích se dřevo zase velmi často využívá k výstavbě dopravních mostů a právě o tom bych vlastně dnes rád napsal.

 

Peněz v dopravě v příštích letech rozhodně nebude nazbyt a jak se lidově říká, bude nutné každou korunu otáčet dvakrát. Možná si teď říkáte, jaká je souvislost mezi penězi a „dřevěnými mosty“. Nejspíš budete překvapeni, ale je velká. Nedávno jsem se byl osobně podívat na jeden takovýto dřevěný most, který vznikl v obci Bohunice nedaleko Prachatic.

 

Jedná se o jeden z vůbec prvních mostů, který byl v Česku vybudován v drtivé části ze dřeva. Na první pohled byste přitom výrazný rozdíl oproti betonovým mostům nepoznali.

 

Na historické patky původního mostu stačilo lehce umístit nové, přes které byla položena hlavní mostní konstrukce z lepeného dřeva. Ta je chemicky ošetřena, „pogumována“ a následně osazena prefabrikovanými komponenty. Následně se dodělá asfalt, osadí zábradlí a vše je jednoduše a v krátké době hotovo.  

 

Podle Romana Fojtíka z Fakulty lesnické a dřevařské ČZU v Praze, který je autorem návrhu mostu, lze takto most vybudovat za velmi krátkou dobu a především za zlomek finančních prostředků v porovnání s mosty z betonu. Přiznám se, že se mi tato myšlenka líbí a rád bych pomohl k jejímu většímu rozšíření. Netvrdím, abychom takto budovali velké dálniční mosty (byť například ve Francii se takto děje), ale mohli bychom začít kupříkladu u mostů silnic II. a III. tříd.

 

Rád bych se proto brzy setkal s ředitelem SFDI Zbyňkem Hořelicou a projednal s ním možnost „pilotního projektu“, který by dřevěným mostům otevřel dveře. Budu rád, když mi napíšete vlastní názor, jak Vás tato možnost zaujala a jak se k ní stavíte.