Senátoři odmítli podpořit ochranu lidských životů. Zvrátí jejich rozhodnutí poslanci?
Ještě do nedávna jsem si myslel, že obecně zvyšování bezpečnosti je téma, na kterém se všichni shodneme bez ohledu na barvu politického dresu, a u kterého budeme táhnout za jeden provaz. Přeci jenom lidský život by měl mít vždy nejvyšší hodnotu. Přiznávám, že jsem se asi tentokrát zmýlil. Nedokážu si totiž jinak vysvětlit rozhodnutí senátorů, kteří odmítli podpořit novelu zákona o dráhách. Reálně tak hrozí, že stromy rostoucí v ochranném pásmu dráhy a v dopadové vzdálenosti od kolejí mohou padat nerušeně dál a ohrožovat tak cestující.
„Je zřejmé, že cena lidského života v očích některých senátorů nepřesahuje cenu akátu, který prorazil čelní sklo Regionovy 814/914045 ve 4.45 hod. dne 17. září 2013 při jízdě vlaku 19800 v 4,405km trati Kladno – Kralupy nad Vltavou a způsobil strojvedoucímu tržnou ránu na hlavě s následnou pracovní neschopností v délce 45 dnů. Nechybělo mnoho a tuto událost mohlo doprovázet černě orámované oznámení nazývané parte... Nutno dodat, že i onen akát byl zcela zdravý,“ napsali kolegové z Federace strojvůdců České republiky.
O co tedy vlastně jde? Součástí novely zákona o dráhách je i můj pozměňovací návrh. Ten by umožnil provozovateli dráhy odstranit stromy a keře, které ohrožují bezpečnost a plynulost železniční dopravy. Zjednodušeně řečeno jsou to ty, které rostou příliš blízko kolejím a mohou ohrozit cestující.
Jsem rád, že strojvůdci to vidí podobně jako já a jsou na mé straně. Z přístupu Senátu jsou hluboce zklamáni, protože vidí, že senátorům nezáleží na lidských životech, ale na keřích. Osobně mám na věc stejný pohled. Je to podle mě hazard, kterému nerozumím. Můžeme být rádi, že popadané stromy zatím způsobily „jenom středně těžká zranění“, a že nevykolejil vlak.
Ptáte se, jak z toho ven? Už v úterý 26. listopadu budeme jednat o tomto zákonu ve Sněmovně a pokusíme se senátory přehlasovat. Budu apelovat na zdravý rozum poslanců a prosit, aby tuto rozumnou věc podpořili. Mohu Vás ujistit, že nechceme kácet stromy a keře zbytečně a bezhlavě. Měli bychom ale tuto možnost poskytnout tam, kde je to opravdu potřeba. A naopak, rád se zasadím o náhradní výsadbu a rozvoj zeleně – ale jen tam, kde to neohrožuje lidské životy!
Závěrem chci napsat důležitou věc pro ochránce přírody. Věřte mi, že stromy, zeleň a přírodu miluju. Mám krásnou zahradu, řadu stromů jsem ve svém okolí osobně vykácel. A rád budu hledat rozumná řešení - například za vykácené stromy můžeme vysazovat nové, dále od kolejí. Pokud ale mám porovnat nebezpečí ohrožení lidských životů s ochranou akátů a bříz kolem tratí, tak vás ubezpečuji, že vždy budu rázně podporovat bezpečnost lidí, strojvedoucích a cestujících.