Skvělá zpráva pro železnici, Česko díky revizi TEN-T síti dosáhne na evropské miliardy!
S blížícím se koncem letošního roku přichází skvělá zpráva pro budoucnost české železnice. Rada ministrů pro dopravu dokončila proces, který jsme nastartovali společně s kolegy z Hnutí ANO a přijala společný postoj k návrhu Komise na rozvoj transevropské dopravní sítě, tzv. revizi TEN-T sítí. Rozhodnutí otevírá Česku nové možnosti evropského spolufinancování celé řady projektů, jako jsou například vysokorychlostní tratě. Jedná se o výsledek procesu, který jsme nastartovali společně s kolegy ze Správy železnic a odpracovali hlavně s našimi europoslanci.
Česká doprava se bude v příštích letech potýkat s velmi zásadním problémem, a to nedostatkem finančních prostředků. K výstavbě bude připravena celá řada dopravních projektů (ať už železničních, silničních nebo vodních) a z finančních důvodů nebude možné okamžitě zahájit jejich výstavbu. Z tohoto důvodu je nutné, abychom hledali nové cesty a způsoby financování.
Když jsem v roce 2020 o tomto problému diskutoval s Radkem Čechem, ředitelem Oddělení mezinárodní spolupráce a EU Správy železnic, napadla ho skvělá myšlenka. „Martine, pojďme iniciovat revizi TEN-T sítí tak, aby do nich byly zahrnuty i naše další železniční projekty,“ napadlo Radka Čecha.
Jeho myšlenka mě zaujala a svolali jsme proto schůzku českých europoslanců Ditu Charanzovou, Martina Hlaváčka a Ondřeje Kovaříka společně s českou eurokomisařkou Věrou Jourovou. Na schůzce jsme vymysleli plán, jak revize dosáhnout a hned jsme se společně pustili do práce. Jsem proto rád, že dva roky naší práce nepřišlo vniveč a ministrovi dopravy Martinu Kupkovi se tento proces, který jsme nastartovali my, podařilo formálně dotáhnout.
Nově bude do součástí sítě TEN-T zařazeno VRT spojení Praha – Brno, Krušnohorský tunel nebo VRT Přerov-Ostrava. S podporou můžeme ale také počítat v případě spojení pro nákladní dopravu mezi Chocní, Hradcem Králové a Velkým Osekem a další klíčové železniční úseky. Připomínám, že v původním návrhu nařízení se také nepočítalo se zařazením trati (Praha)-Lysá nad Labem-Mladá Boleslav-Liberec–Zhořelec do globální sítě TEN-T. Tato trať je zcela zásadní například z pohledu Liberce, protože výrazně zlepší vlakové spojení mezi těmito městy.
Evropská komise oproti původnímu plánu zařadila mezi tzv. městské uzly i krajská města Hradec Králové, Pardubice a České Budějovice. Připomínám, že Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc a Ústí nad Labem v tomto návrhu figurovaly. Tímto krokem se rovněž otevírá větší možnost spolufinancovat své dopravní projekty z EU.
Jako poslanec věnující se dopravě a také jako místopředseda Správní rady Správy železnic mám z tohoto úspěchu velkou radost. Jsem rád, že se nám podařilo přetavit prvotní myšlenku do praxe, ze které bude česká doprava v budoucnu významně profitovat. Naše práce ale tímto nekončí. Společně s kolegy budeme hledat další způsoby, jak české dopravě pomoci. Pokud máte jakýkoliv nápad, napište mi a rád ho s vámi projednám.