Špatný stav bude ještě horší. Fialova vláda se rozhodla nechat regiony na holičkách
„Poraďte si sami“ – jasný vzkaz vlády Petra Fialy směrem ke krajům. Silnice II. a III. třídy jsou už dnes často ve špatném stavu a na jejich opravy jsou potřeba desítky miliard korun, které krajské rozpočty nemají. Až dosud se kraje mohly spolehnout na každoroční příspěvek od státu, ale letos je to poprvé od roku 2014, kdy v návrhu rozpočtu na rok 2025 není na tyto opravy vyčleněna ani koruna. Vláda tak regiony hodila přes palubu.
Pokud jste v posledních letech jeli po silnicích II. nebo III. třídy, určitě jste si nemohli nevšimnout jejich alarmujícího stavu. Velké díry střídají ještě větší, a mnohde už nejde jen o poškození auta, ale reálně o nebezpečné situace, které mohou skončit tragicky. Tyto komunikace přitom tvoří hlavní dopravní tepny mezi menšími městy a obcemi a jsou klíčové pro život v regionech.
V uplynulých letech stát pravidelně poskytoval krajům finanční podporu, která umožňovala údržbu a rekonstrukce těchto silnic. Tento program spustila vláda hnutí ANO v roce 2014 a od té doby byla tato položka vždy součástí státního rozpočtu. Nyní se však vláda Petra Fialy a ministr dopravy Martin Kupka rozhodli, že pro rok 2025 kraje na opravy silnic druhé a třetí třídy nedostanou ani korunu. Argumentem je skutečnost, že dotyčné financování by kraje měly výhledově obdržet díky plánované změně zákona o rozpočtovém určení daní. Jenže tento zákon ještě neprošel ve Sněmovně ani prvním čtením a není vůbec jisté, jestli se ho podaří do konce volebního období projednat.
Bez státní podpory budou kraje nuceny buď výrazně omezit plánované opravy, nebo se pokusit nalézt finance ve vlastních, už tak napjatých rozpočtech. Výsledkem bude další zhoršování stavu silnic, což jen zvýší riziko dopravních nehod a dlouhodobě povede k ještě vyšším nákladům na rekonstrukce. Ignorovat potřebu oprav krajských silnic znamená přehlížet problémy, které se v budoucnu vrátí s ještě vyššími náklady – a odnesou to jak běžní řidiči, tak obyvatelé menších měst a vesnic.
Jako stínový ministr dopravy považuji tento krok za zásadní chybu. V rámci projednávání rozpočtu budu prosazovat, aby vláda do rozpočtu znovu zařadila prostředky na opravy silnic druhé a třetí třídy. Takové investice nejsou jen otázkou lepší dopravy – znamenají vyšší bezpečnost pro každého, kdo po těchto cestách denně jezdí, od dětí ve školních autobusech až po řidiče zásobujících nákladních vozů. Kvalitní silnice podporují místní ekonomiku, usnadňují podnikání v regionech a umožňují lidem z menších obcí snadnější přístup k práci, školám či zdravotní péči.
Vláda by neměla ignorovat každodenní potřeby lidí v regionech a zaměřovat se jen na velké projekty. Bez fungující dopravní sítě na úrovni krajů se žádný skutečný rozvoj nekoná – stabilní podpora těchto klíčových silnic je investicí do budoucnosti celé země, nikoli pouze "výdajem navíc."