Správa železnic se „pochlubila“ unikátními stroji pracujících na modernizaci železniční trati mezi Velimí a Poříčany

Cestujete občas z Pardubic do Prahy? Pokud ano, pak jste si asi museli všimnout probíhající modernizace železniční trati mezi Velimí a Poříčany. Jejím cílem je zvýšení kapacity trati, zlepšení komfortu pro cestující a také především zvýšení bezpečnosti. 


Správa železnic nedávno pro veřejnost uspořádala tzv. den otevřené stavby, na které nechyběl například program pro rodiny s dětmi, které se mohly zábavnou formou naučit spoustu zajímavých informací o vlacích, železnicích a bezpečnosti. Hlavním lákadlem ovšem byly dva naprosto unikátní stroje firmy Swietelsky.

 

Modernizace úseku trati mezi Velimí a Poříčany probíhá od loňského léta a Správu železnic projekt přijde na 3,83 miliardy korun. Zajímavostí je, že firma Swietelsky Rail CZ zde využívá dva neobvyklé stroje – SMD 80 a PM 1000. Pojďme se podívat, proč jsou oba tak unikátní a co vlastně oba umí.

 

Stroj PM 1000 je dlouhý „neuvěřitelných 300 metrů“ a váží 900 tun. Rozhodně to tak není žádný drobek, kterého byste na železnici jenom tak přehlédli. Umí kompletně vyměnit podloží pod kolejemi a využívá přitom až 100 % recyklátu z původního podloží. Díky tomu tak odpadá spousta činností, které by stavebníci normálně museli provést (například odvoz původního podloží, návoz nového, hutnění atd.).

 

Úkol jeho „menšího brášky“ SMD 80 je jiný a neméně důležitý. Stroj plynule mění pražce a kolejnice, a to bez toho, aniž by se opět muselo něco navážet. Stroj si totiž veze všechno potřebné s sebou. Zvedne nachystané kolejnice a přehodí staré kolejnice za nové. Současně vyrovnává pražce tak, aby byly ve správném směru.

 

Oba stroje pracují z mého pohledu velmi rychle. Za den zvládnou kompletně vyměnit svršek (tedy kamenivo, pražce a koleje) na úseku dlouhém přibližně 1,5 kilometru. Díky využití těchto unikátních strojů se celá rekonstrukce urychlí až o 100 dní a pro Vaši informaci dodávám, že modernizace by měla být podle plánu dokončena na konci příštího roku. Dokončovací práce pak do září 2023.

 

Osobně cestuji mezi Pardubicemi a Prahou prakticky každý den a moc dobře tak vím, že spoje mají častá zpoždění. Modernizace úseku mezi Velimí a Poříčany patří mezi hlavní „viníky“. Jako předseda Správní rady Správy železnic Vás chci proto všechny požádat o trpělivost a pochopení. Chceme, aby česká železnice byla moderní, spolehlivá, bezpečná a rychlá. Bez oprav a modernizací se neobejdeme. Musíme proto do železnic masivně investovat a jsem rád, že se nám to daří.

 

Jako vždy budu rád, když mi na email kolovratnikm@psp.cz nebo na facebooku napíšete své železniční tipy a postřehy – třeba o tom, co vidíte v terénu, kde opravy probíhají dobře a naopak, kde máte připomínky a nápady na zlepšení.