Stát příští rok investuje do silnic a železnic více než 86 miliard!
Česko v příštím roce investuje do dopravní infrastruktury jednu z největších částek ve své historii. Stát příští rok totiž vydá ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na stavby a opravy tuzemských silnic a železnic 86,3 miliardy korun. To je téměř o 14 miliard korun více než v letošním roce. Návrh rozpočtu byl minulý týden schválen členy Hospodářského výboru a vše tak nasvědčuje tomu, že rozpočet bude schválen i v Poslanecké sněmovně.
Nejen jako motorista, ale i jako vášnivý železničář mám z téhle pozitivní zprávy velkou radost. Jsem rád, že se nám dlouhodobě daří udržovat výši rozpočtu v SFDI. Tato skutečnost je velmi důležitá z pohledu dlouhodobého plánování dopravních staveb, které se v Česku staví nebo by se měly v brzké době začít stavět.
Rozpočet SFDI je tvořen národními zdroji ve výši 65,5 miliardy korun a prostředky z EU ve výši 20,8 miliardy korun. Celková výše rozpočtu pro rok 2019 je tak 86,3 miliard korun. To je téměř o 14 miliard korun více než v letošním roce!
Peníze chceme využít na opravy a výstavbu 17 úseků dálnic a dalších 21 míst silnic I. třídy. Celkem tak stát příští rok zahájí práce na opravách nebo stavbách skoro 125 kilometrů dálnic. Většina z nich by měla být hotová nejpozději do roku 2023.
Na jednu stranu mám velkou radost z toho, že budeme mít kvalitní a moderní silnice evropských standardů, po kterých bude radost jezdit. To je bezesporu skvělá zpráva. Na druhou stranu je potřeba férově dodat, že nás čekají uzavírky a objížďky. V tomhle ohledu chci požádat všechny řidiče o trpělivost a pochopení.
Není žádným překvapením, že nejrušněji bude v příštím roce opět na dálnici D1. Vedle modernizace dalších úseků mezi Prahou a Brnem začnou práce i na novém úseku z Říkovic do Přerova. Podle propočtů očekáváme, že tento úsek bude stát zhruba osm miliard korun.
Osobně bych byl rád, kdyby rozpočet SFDI do budoucna zahrnoval i finanční prostředky na opravy krajských silnic. Údržba silnic II. a III. třídy je finančně pro kraje velmi nákladná, a proto ministerstvo dopravy pod vedením hnutí ANO již pravidelně několik let poskytuje krajům mimořádné dotace z vládních nebo ministerských úspor či nepotřebných zdrojů. V posledních čtyřech letech takto kraje dostaly od státu zhruba 15 miliard korun.
Navýšení rozpočtu SFDI je bezesporu „milou" zprávou pro nás všechny. Tímto ale pro nás politiky rozhodně nekončí, ale naopak – teprve začíná. Všichni víme, že v minulosti jsme byli svědky nepříliš hospodárného přístupu státních institucí.
Za sebe osobně Vám mohu z pozice místopředsedy Hospodářského výboru a předsedy Podpodvýboru pro dopravu slíbit, že budu důkladně dohlížet na čerpání finančních prostředků a na jejich hospodárné vynakládání. Jenom tak totiž můžeme vybudovat kvalitní železniční a dálniční infrastrukturu podobně, jako mají například v Německu nebo v Rakousku. Sledujte mě na sociálních sítích nebo zde na mém webu, aby Vám nic neuniklo.