Stavba železničního mostu u Opatovce je vzorovou ukázkou koordinace státních investorů

Přípravy na zahájení výstavby dálničního úseku D35 mezi Janovem a Opatovcem jsou v plném proudu. Stavební práce na tomto úseku začnou až v příštím roce. Výstavba mostu překlenující železniční koridor na trase Česká Třebová – Brno začíná ovšem již nyní. Správa železnic zde rovněž bude modernizovat železniční koridor a společně s Ředitelstvím silnic a dálnic proto zkoordinovali výluku do jednoho časového úseku tak, aby minimalizovali dopady na obyvatele a cestující.

 

U obce Opatovec, která se nachází v blízkosti Svitav, v těchto dnech začíná výstavba železničního mostu. Jako místopředseda Správní rady Správy železnic oceňuji profesionální přístup obou státních investorů – jak Ředitelství silnic a dálnic, tak i Správy železnic a cením si toho, že se podařilo obě stavební práce naplánovat do jednoho časového období. Jedná se o vzorovou ukázku vzájemné koordinace, kdy dochází k propojení společných záměrů, jejichž cílem je, aby místní obyvatelé i cestující pocítili výstavbu v co nejmenší možné míře.

 

Tomuto kroku ovšem předcházela celá řada pracovních jednání, kdy i já osobně jsem například o tomto projektu několikrát jednal nejen s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Radkem Mátlem, ale také s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Výsledek ovšem stojí za to – podařilo se nám dosáhnout menšího omezení provozu, nižších nákladů, větší efektivity a také rychlosti.

 

Koncem února již dokonce proběhlo předání staveniště. Samotné stavební práce začaly v pondělí 14. března a podle plánu mají trvat jeden rok. Pro zajímavost doplňuji, že vysoutěžená cena 63 metrů dlouhého železničního mostu, pod nímž budoucí dálnice D35 v úseku Janov – Opatovec povede, je cca 150 milionů korun bez DPH a jejím zhotovitelem bude firma Strabag Rail a.s.

 

Z důvodu minimalizace omezení železniční dopravy je stavba rozdělena do několika etap. V první fázi dojde k přesunutí nástupišť „Svitavy – Lačnov“ do nové polohy. Dále dojde k vybudování provizorní přeložky koleje č. 1 o délce 331 m, v místě mezi stávajícím mostem a přejezdem. Další fáze počítá s realizací železničního mostu v km 233.0, a poté s obnovením původních kolejí, přičemž nástupiště bude ponecháno v posunuté poloze.