Stavební práce jsou v plném proudu, lávka začne sloužit občanům od května

Pardubice patří mezi nejdůležitější železniční tepny v České republice. Tuto skutečnost také dokládají mnoha miliardové investice Správy železnic, které v posledních letech v našem městě probíhají. Mezi nejvýznamnější z nich patří modernizace železničního uzlu Pardubice, oprava památkově chráněné nádražní budovy a modernizace trati z Pardubic do Hradce, která nedávno skončila. Zapadnout by ale neměly další důležité projekty, kterými je lávka na Duklu nebo nová zastávka Pardubice – Centrum.

Pokud jste nedávno cestovali vlakem, pak jste museli být potěšeni tím, jak výrazně pokročila rekonstrukce nádraží. Máme nová nástupiště a jedno zcela nové navíc přibylo. Kromě toho nám slouží už i eskalátory. Brzy se dočkáme dalšího výrazného posunu – Správa železnic totiž na konci loňského roku vyhlásila soutěž na dokončení opravy haly a dvou křídel pardubického nádraží. V ideálním případě by stavební práce měly začít v polovině letošního roku a hotovo by mělo být v roce 2026.

Dalšího významného milníku se dočkáme už letos v květnu, kdy konečně začne obyvatelům sloužit lávka na Duklu, byť nejdříve v testovacím režimu. Z této zprávy mám obzvlášť velkou radost, protože na její vybudování jsme čekali desítky let. Hrozilo, že se tento projekt nepovede dotáhnout do úspěšného konce. Opak je pravdou a lávka již kompletně stojí.

Aktuálně probíhá montáž technologie výtahů, které povedou na jednotlivá nástupiště a současně dochází  k instalaci eskalátorů, kabelizace osvětlení, informačního a kamerového systému. Zkrátka staveniště žije bujarým ruchem. 

Dalším důležitým projektem je nová zastávka Pardubice – Centrum. Tu bude tvořit ostrovní nástupiště o délce 140 metrů a šířce 8 metrů mezi novými kolejemi č. 10a a 12a. Nástupní hrana bude ve výšce 5,5 m. Přístup cestujícím zajistí kryté šikmé chodníky o šířce 3 metry. Na nástupiště budou umístěny přístřešky, lavičky a bude celé včetně přístupů osvětleno.

Aktuálně je založeno ostrovní nástupiště, betonová vana výstupů z podchodu Sladkovského a podjezdu Jana Palacha a také odvodnění přístřešků. Hotové jsou i základy spodních staveb pro technologické objekty, přístřešky, osvětlení a informační panely. Nyní budou následovat práce na osvětlení a zastřešení výstupů z podjezdu a podchodu a montáž přístřešků. Vše by mělo být hotovo do 30. června 2024. Samotné dokončení celého díla plánuje Správa železnic na konec letošního září.