Taxikáře čeká revoluce. Stát zjednoduší pravidla a upustí od povinných taxametrů
V Poslanecké sněmovně právě teď jednáme o nových pravidlech o taxislužbách. Návrh zákona počítá s jejich velkým zjednodušením. Nejvýraznější změnou by mělo být zrušení povinnosti mít taxametr a složení zkoušky z místopisu. Vozidla taxislužeb by nově nemusela mít ani střešní svítilnu. Pojďme se na to podívat trochu podrobněji.
V úvodu je potřeba zmínit, že současný zákon je velmi zastaralý. V době, kdy vznikal, prakticky nikdo neměl navigaci a pokud ano, byla často nespolehlivá. I proto dodnes platí, že taxikáři musí prokazovat znalosti místopisu. Dnes je ale úroveň mobilních aplikací úplně někde jinde. Často Vás spolehlivě zaměří s přesností na pár metrů. Stejně tak jsou pryč doby, kdy si taxikář mohl volit záměrně delší objízdnou trasu a poškodit tak zákazníka, většinou zahraničního turistu. Dnes si každý z nás může v mobilu online hlídat, kudy jede a jakým směrem v provozu se taxík pohybuje.
Každá mince má však dvě strany. Dnešní zkoušky z místopisu totiž mimo jiné obsahují i prokázání znalostí zákonných a provozních podmínek, s kterými vám žádná navigace neporadí. Je tak otázkou, zda by nebylo vhodnější zkoušky z místopisu zachovat a pouze zjednodušit. Určitě o tom budeme mluvit. Budu rád, když mi k tomu napíšete Váš názor.
Další klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Zjednodušeně se jedná o taxametry. Auta taxislužeb už je tak nebudou muset mít jako dosud. Taxislužby by místo nich mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči například společnosti Bolt nebo Uber. Podle ministerstva dopravy je povinný taxametr v dnešní době zbytečný a sníží se tak zátěž podnikatelům. Nicméně je otázka, jakým způsobem budou alternativní přepravci kontrolováni (například ve vztahu k EET), pokud dojde ke zrušení této povinnosti. Je mobilní aplikace skutečně dostatečnou zárukou?
Novinkou je i částečné zrušení povinné střešní svítilny na vozidle. Místo ní budou muset být nově všechna vozidla provozující taxislužbu, označena evidenční nálepkou vydanou místním dopravním úřadem za zhruba pět set korun. Tahle změna bude platit pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat předem. A tady je zásadní moment novely zákona. Každý provozovatel taxislužby se bude moci svobodně rozhodnout. Buď bude fungovat v režimu „klasické taxislužby“ s označením a řádným místem a za to bude mít jisté provozní výhody (například možnost použití přednostních pruhů) a nebo se rozhodne být „digitálnáí platformou“. V takovém případě vozidlo označovat nemusí, nemůže však počítat s dalšími výhodami. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxislužby, které si lidé objednávají přímo na ulici.
Jedním z důvodů, proč Poslanecká sněmovna bude projednávat tento zákon, je i narovnání podmínek v přepravě osob a nastavení férových pravidel v konkurenčním prostředí. „Alternativní“ přepravci mohou prakticky okamžitě přizpůsobit cenu za kilometr aktuální poptávce a nabídce, klasičtí taxikáři tuto možnost nemají.
Například v Praze jezdí za ceny podle vyhlášky z roku 2006. Měli bychom se tedy zamyslet i nad tím, zda neupustit od pevně stanovené ceny za kilometr a umožnit klasickým taxislužbám stanovit vlastní cenu. Koneckonců pokud budou ceny vysoké, trh si s tím poradí, protože zákazníci jednoduše zvolí tu kombinaci, která nabízí nejlepší poměr ceny a kvality.
Otázek v novele je samozřejmě mnohem víc. Alternativní přepravci například upozorňují na problematickou zodpovědnost platforem za to, že službu bude poskytovat řidič se všemi oprávněními. Podle nich není možné v reálném čase ohlídat, že například zaregistrovaný řidič splňující veškeré zákonné povinnosti používající aplikaci, nepředá vozidlo i telefon někomu jinému. Stačí se však podívat do nového zákona pořádně: § 34c v odstavci 3 jasně říká, že MD bude pro online ověřování platnosti koncese udržovat rozhraní, které bude všem oprávněným uživatelům z Rejstříku podnikatelů v silniční dopravě přístupné na dálku.
Nedávno jsem četl, že estonská vláda chystá rovněž novelu zákona, která má donutit všechny řidiče dodržovat stejná pravidla, včetně dražšího pojištění aut. Myslím si, že na tohle bychom neměli zapomínat ani my. Za auto sloužící jako taxi si totiž pojišťovny účtují mnohem vyšší pojistné, což zvýhodňuje alternativní dopravce, kteří využívají běžné pojistné.
Zákon budeme už brzy projednávat na hospodářském výboru a někdy koncem května bychom o něm mohli hlasovat ve II. čtení. Budu proto moc rád, když mi napíšete Váš názor, co si o těchto změnách myslíte.