V roce 2030 se svezeme z Ostravy do Přerova rychlostí 350 km/h!
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zrychlila práce na projektu nové trati Přerov – Ostrava. Vysokorychlostní trať z Ostravy do Přerova by mohla být hotová už za 12 let. Zbrusu nová vysokorychlostní trať by měla umožnit až 350 kilometrů v hodině. Díky této skutečnosti se zásadně zkrátí cestovní doba a dojde ke zvýšení komfortu cestujících.
Současné maximum, které mohou vlaky mezi Ostravou a Přerovem dosáhnout, je 160 km/h. To je v 21. století skutečně na takto důležitém železničním úseku málo. Nová trať musí být koncipována na maximální možnou rychlost a tvrdím, že by na ni měla být převedena veškerá doprava, která mezi Přerovem a Ostravou nestaví, případně ta která pokračuje do Hranic a na Slovensko.
Stavbu nové železniční tratě proto podporuji a jako člen Správní rady SŽDC budu dělat maximum pro co nejrychlejší přípravu a zahájení stavebních prací. Železniční spojení střední a severní Moravy musí být jednou z našich hlavních priorit. Není žádným tajemstvím, že podobně jako u nás v Pardubicích, i zde je železniční koridor přetížený a osobní vlaky musejí ve stanicích často čekat, než je předjede dálkový spoj.
Navíc si stěžují i nákladní dopravci, s jejichž sdružením ŽESNAD dlouhodobě spolupracuji a snažím se podniknout kroky, které povedou ke zlepšení současné situace. Tvrdím totiž, že těžká nákladní doprava nepatří na silnice nebo dálnice, ale jednoznačně na železnice! Nákladní doprava je dnes vlastně vytěsněná do nočních hodin. A toho času je strašně málo. Kamiony jezdí často přetížené a i když jsou často za to pokutovány, situace se dramaticky nezlepšuje a tento fakt se samozřejmě negativně projevuje na kvalitě našich silnic.
S trasou vysokorychlostní železnice už napevno počítají územní plány obcí a krajů. Vlaky by měly od Přerova jezdit podél dálnice a u Studénky se rychlé koleje stočí ke stávající železnici. A to je další důvod, proč je příprava daleko.
Osobně jsem o této trase hovořil s ředitelem Odboru strategie SŽDC Radkem Čechem. SŽDC předpokládá, že stavební povolení pro pilotní projekt získá v roce 2025. Pokud tomu tak skutečně bude, prvním vysokorychlostním spojem bychom se mohli svézt v roce 2030.
Další důležitou informací je zpomalení vlaků za Přerovem. Ve směru na Brno totiž SŽDC plánuje nahradit stávající pomalou jednokolejku z části novou tratí "jen" na 200 kilometrů v hodině. Osobně chápu, že se zde předpokládá souběžný a hustý provoz regionální dopravy, zrychlených spěšných vlaků nebo provoz nákladní dopravy, přesto se ale sejdu s kolegy ze SŽDC a budu požadovat vysvětlení, proč i zde není trať plánována na vysokou rychlost.
Sledujte mě na sociálních sítích nebo zde na webu, aby Vám nic neuniklo. Budu moc rád, když mi napíšete Váš názor, co si o vysokorychlostních tratích myslíte a jestli to má i podle Vás smysl!