Vysokorychlostní tratě budou mít přímý dopad na Pardubice
Stále častěji slýchávám názor, že Pardubice nebudou mít napojení na vysokorychlostní trať. Je to nesmysl a není to pravda. Jako pardubický patriot bych tuto možnost nikdy nedopustil. Vysokorychlostní vlaky sice nepovedou přímo do Pardubic, ale modernizovaný železniční koridor nám umožní se na vysokorychlostní trať napojit. Ve výsledku nám tak cesta do Prahy bude trvat necelou půl hodinku.
Jestli je něco v politice nesmírně důležité, pak je to chodit mezi lidi a mluvit s nimi. Nedovedu si totiž představit, že bych rozhodoval o věcech někde od stolu z Prahy, a přitom neznal Vaše názory. Přiznám se ale, že mě jedna věc nedávno překvapila. Spousta lidí si totiž myslí, že vysokorychlostní vlaky nebudou mít na Pardubice žádný dopad, protože trať má vést na Hradec a odtud dále na sever. Jsem rád, že Vás mohu ubezpečit, že je to mylná představa a uvedu ji proto na pravou míru.
Pojďme ale od začátku. V roce 2018 jsem tu psal o tom, že Správa železnic zvažuje dvě varianty propojení Česka s Polskem. Článek najdete ZDE. Kolegové tehdy zvažovali, zda by trať měla vést přes Liberec nebo přes Hradec Králové. Druhá varianta nakonec zvítězila. Ve prospěch Hradce hovořily především nižší náklady na realizaci, polský souhlas a hlavně velikost aglomerace. Budoucí trať Rychlého spojení 5 (RS5) bude z velké části kopírovat dálnici D11 a povede severně od stávajícího koridoru. Z Prahy směrem ke Kolínu, pak do Hradce Králové a dále pak na Polsko. Tak a teď se podívejme, jak RS5 ovlivní náš kraj.
Pardubice budou na tuto vysokorychlostní trať přímo napojeny speciální linkou přibližně z oblasti Chlumce nad Cidlinou. Dále na východ pak pojedeme po modernizovaném stávajícím koridoru, který umožní jízdu až 200 km/h. Co to znamená pro nás, Pardubáky? Počítáme s tím, že cesta z Pardubic do Prahy by měla trvat necelou půl hodinu! Za takto krátký časový úsek se například nedostanete dnes z Černého mostu do centra Prahy. Navíc nezapomínejme na přínos VRT Polabí, který bude také samozřejmě pro dálkovou dopravu do Pardubic, která přinese vyšší rychlost a více kapacity.
Zajímá Vás, jaký je další jízdní řád? V prvním pololetí 2020 bude vypsána zakázka na Studii proveditelnosti RS5 ve spolupráci s CPK*. Níže najdete zákres možného napojení RS5 na Pardubice, které bude prověřeno ve Studii proveditelnosti RS5. Zákresy VRT, které budou umístěny na www.szdc.cz/vrt budeme postupně aktualizovat a určitě budeme myslet i na Pardubice.
*CPK (Centralny Port Komunikacyjny) – založeno v listopadu 2017 ministerstvem dopravy Polska. Tato společnost má za úkol přípravu všech nových železničních tratí v Polsku. Má též ve své správě dopravní model celého Polska a též zpracovává studie.