Výstavba dopravní infrastruktury v USA? „Kupodivu” i světovou velmoc trápí podobné problémy jako nás
Společně s místopředsedou Poslanecké sněmovny Karlem Havlíčkem jsme měli nedávno možnost se setkat s panem Jaredem Perduem - tajemníkem floridského ministerstva dopravy. Společně jsme hovořili o dopravě v Česku a na Floridě. Mám pro Vás pár postřehů, o které se s Vámi rád podělím.
Není žádným tajemstvím, že dopravním prostředkem číslo jedna v USA jsou automobily. Jejich pořizovací cena je za oceánem nižší než u nás a výrazně levnější jsou i pohonné hmoty.
Florida má necelých 22 milionů obyvatel a její roční rozpočet na dopravu je cca 350 miliard korun. To je v poměru k počtu obyvatel o dost větší částka, než máme v Česku. A je potřebná, protože tamní populace neustále roste (zejména v důsledku migrace).
Co mě překvapilo, je informace o délce příprav dopravních staveb. I na Floridě je běžné, že od úvodního záměru až po realizaci uplyne 15 až 20 let. Dobu ale lze dle Perdueho zásadně urychlit, pokud je na projekt dostatek finančních prostředků.
Další zajímavou informací je, že i na Floridě se staví nové dálnice a železnice formou PPP. U nás je tento způsob financování novinkou, která ale má v Česku velkou budoucnost.
Připomínám, že dosud jediným úspěšným PPP projektem v ČR je D4, kdy soukromý investor (konsorcium VIA SALIS) na vlastní náklady staví dálniční úsek D4 mezi Příbramí a Pískem o celkové délce 32 kilometrů. Tento složitý tendr stát připravil a dotáhl za vlády hnutí ANO v čele s tehdejším ministrem dopravy Karlem Havlíčkem.
Ve světle aktuálně zpackaného tendru na poradce pro stavbu dvou dálničních úseků D35 u Mohelnice (o tomto tématu napíšu samostatný článek) buďme rádi, že Karel Havlíček takovéto fiasko nedopustil a osobně dohlédl na to, aby vše bylo dotaženo do zdárného konce.
Zpátky ale k setkání s Jaredem Perduem. Hovořili jsme také o ekonomické spolupráci. Pro český průmysl je Florida jednoznačně velkou příležitostí. Proto jsem přesvědčen, že bychom v rámci Hospodářského výboru měli Floridu navštívit a pomoci tam českým firmám. S kolegy z vedení výboru o tom chci jednat co nejdříve.