Výstavba severovýchodního obchvatu začne v létě 2021
Doprava v Pardubicích dlouhodobě patří mezi klíčová témata. Krajské město se potýká s dopravními problémy a častými zácpami způsobenými absencí tolika potřebných obchvatů. Po letech dlouhého čekání se však zdá, že se konečně blýská na lepší časy. Ministerstvo dopravy totiž potvrdilo platnost získaného stavebního povolení. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už tak nic nebrání tomu, aby vypsalo tendr na zhotovitele stavby a zahájení samotných stavebních prací.
O tom, že ministerstvo dopravy potvrdilo platnost stavebního povolení, jste se mohli dočíst už ve článku „Povolení pro obchvat Pardubic platí, podnikatel Holeček s odvoláním neuspěl“ novináře Martina Švece. Rád bych na jeho skvělý článek navázal a doplnil některé další informace, které se do textu už nevlezly.
Záchranný archeologický průzkum začne z jara příštího roku
ŘSD už dříve vysoutěžilo zakázku na zemní práce potřebné pro záchranný archeologický výzkum, avšak následně ji celou zrušilo. Osobně jsem o tomto kroku mluvil s generálním ředitelem Radkem Mátlem a zajímal se o důvody, které je k tomu vedly. Jedná se o prevenci, ke které se uchýlili po konzultaci s odborníky z Akademie věd a především s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
Tento krok ovšem nemá na nic vliv a už vůbec ne na zahájení stavebních prací. Celá soutěž se uskuteční znovu, tentokrát však budou zadávací podmínky lepší a kvalitnější. Věřím, že zpracovatele budeme znát během zimy tak, aby hned od března mohly proběhnout průzkumy.
Klíčový tendr na dodavatele stavby
Tahle část je naprosto klíčová a zásadní. Hned první týden příštího roku bude vypsána a zveřejněna veřejná zakázka, která bude v porovnání s předchozími zcela unikátní. Bude totiž zadána v režimu „design and build“. Jedná se o vůbec první takto velkou zakázku v Česku v tomto rozsahu. Předpokládaná cena je přes jednu miliardu korun, více ZDE v letáku ŘSD.
Počítáme s tím, že během jara bude soutěž dokončena a stavební práce začnou ještě v první polovině letošního roku. Logicky se zde naskytuje otázka, zda stát na tuto stavbu v koronavirové době bude mít peníze. Osobně mohu všechny ubezpečit, že obavy z nedostatku finančních prostředků nejsou na místě. Peníze jsou připraveny v rozpočtu SFDI, který svým objemem bude v roce 2021 naprosto rekordní.
Vyvlastnění pozemků neohrozí zahájení stavby
Až dosud platilo, že výstavbu (nejen) klíčové infrastruktury blokovaly táhnoucí se spory o vyvlastnění pozemků. Tato skutečnost se ale prvním lednovým dnem roku 2021 stane minulostí. V účinnosti totiž vstoupí klíčový zákon 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, který obsahuje naprosto zásadní změnu.
Tzv. „polská metoda“ umožní zahájit stavební práce i v případě, kdy budou stále probíhat spory o vyvlastnění pozemků. Tento krok až dosud nebyl možný a mnohdy jsme museli čekat i několik let na pravomocné soudní rozhodnutí. Jedná se o revoluční změnu, která bude s velmi vysokou pravděpodobností využita právě v případě našeho severovýchodního obchvatu.