Začala výstavba severovýchodního obchvatu, práce potrvají do roku 2025
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přineslo před Vánoci skvělou zprávu nejen pro řidiče, ale pro všechny Pardubáky. Po mnohaletém čekání a řadě komplikací v úterý 20.12. konečně zahájilo výstavbu severovýchodního obchvatu I/36 Pardubice, Trnová – Fáblovka tzv. severovýchodní obchvat města. Po jeho dokončení dojde k razantnímu snížení tranzitní i místní dopravy a výrazně se tak zlepší dopravní situace v našem městě. Práce potrvají tři roky a první motoristé se tak po obchvatu projedou v roce 2025.
Severovýchodní obchvat je z pohledu Pardubic naprosto klíčovým projektem. Město je dlouhodobě zatížené extrémní dopravou a navzdory různým drobným vylepšením se bez potřebných obchvatů zkrátka výraznějšího zlepšení nedočká. Jako předseda Spolku pro výstavbu D35 a D43 a také jako poslanec jsem se dlouhodobě snažil udělat maximum pro urychlení příprav a co nejdřívější zahájení stavebních prací. Jsem proto rád, že konečně začínáme stavět!
Nevěřili byste, že zrovna tento obchvat pro mě byl jednou z inspirací pro novely liniového zákona. Pozměňovací návrhy na rychlejší nákupy jsem sepisoval a prosazoval právě na základě poznatků a setkávání s lidmi přímo v terénu. A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na peníze. Vždyť ne nadarmo se říká, že peníze jsou vždy až na prvním místě. Jsem rád, že se mi vždy podařilo prosadit dostatek finančních prostředků pro ŘSD a přípravné práce se tak nezastavily z důvodu jejich nedostatku, jako jsme tomu byli opakovaně svědky v minulosti.
Spousta lidí se ptá, co tak dlouho ŘSD trvalo a proč začínáme stavět vlastně až dnes. Přiznám se, že i já osobně jsem věřil, že severovýchodní obchvat začneme stavět mnohem dříve. Bohužel ale musím konstatovat, že v tomto případě jsme měli ohromnou smůlu a vše co se mohlo pokazit, se skutečně pokazilo.
Ilustračně mohu uvést problémy s výkupy potřebných pozemků. Někteří majitelé (čti spekulanti) nesouhlasili s výkupní cenou pozemků ve výši osminásobku odhadní ceny. Mimochodem tuto změnu jsem prosadil já osobně jako poslanec v reakci právě na problémy s výkupy pozemků a to nejen v našem kraji. Chtěli mnohem víc a vzhledem k tomu, že ŘSD se ze zákona musí chovat jako řádný hospodář, celý spor zamířil k soudu, což celý proces výrazně zpozdilo.
Jsem opravdu rád, že navzdory různým komplikacím se podařilo ŘSD všechny problémy vyřešit a téměř dva roky trvající tendr konečně dotáhnout do úspěšného konce. Dnes jsme předali staveniště zhotoviteli stavby, kterým je sdružení Hochtief CZ, Doprastav a Silnice Čáslav. Stát sdružení firem za více než čtyřkilometrový severovýchodní obchvat zaplatí celkem 1,446 miliardy korun bez DPH. Součástí projektu je také zavěšený most o dvou polích a celkové délce 200 metrů. Detaily k této stavbě naleznete v informačním letáku ŘSD.