Žádné padělky nebo plovoucí platnost. Elektronická dálniční známka přinese několik novinek

Trvalo to, ale dočkali jsme se. Řeč je o elektronických dálničních známkách, které začnou fungovat od roku 2021 a papírové se stanou úsměvnou minulostí. Jsem rád, že se jedná o další ze střípků do mozaiky, na jejímž konci bude skutečně digitální Česko. Skvělou zprávou je, že nový systém ušetří řidičům čas a nervy. Navíc přinese několik novinek, o kterých by řidiči měli vědět.

 

Začněme tím nejdůležitějším. Není to tak dávno, co se rozpoutala bouře ve sklenici vody, když se veřejnost dozvěděla, že chci zdražovat dálniční známky. Přiznám se, že jsem byl překvapený, jak se novinářům podařilo vytrhnout celou myšlenku z kontextu a vytvořit doslova „senzační zprávu“. Celou věc jsem ale uvedl na pravou míru a napsal k tomu vysvětlující článek. Opakování je ale matka moudrosti, a proto znovu opakuji – dokud nebude D1 kompletně modernizovaná, nepřipadá zvýšení ceny vůbec v úvahu. Nebylo by to vůči řidičům fér.

 

Tak a teď pojďme k novinkám, které přinesou elektronické známky. Délka platnosti dálničních známek se nemění a zůstávají tři kategorie. Desetidenní, měsíční a roční. U ročního kuponu ale zavádíme novinku v podobě „plovoucí platnosti“. Jedná se o stejný princip, který platí například u jízdenek na MHD. Doba ročního kuponu nebude ohraničena kalendářně jako dosud, ale jednoduše bude platit následujících 365 dní. Myslím, že tuhle novinku ocení například řidiči, kteří se rozhodnou v polovině roku využívat dálnice a měsíční známka se jim nevyplatí.

 

U platnosti se intenzivně zvažovalo i zavedení nových kategorií, jako je například jednodenní dálniční známka. Analýzy nám ale ukázaly, že se ekonomicky tuhle kategorii nevyplatí zavádět. Jednoduše náklady by byly tak vysoké, že by cena musela odpovídat zhruba ceně desetidenního kuponu, a to nedává smysl. 

 

Velkou výhodou nového systému je skutečnost, že skoncujeme s padělky a jízdou „načerno“ po dálnicích. Vozidla totiž budou kontrolovat mobilní kamery, které okamžitě porovnají SPZ vozidla s databází elektronických kuponů. Systém tak ihned odhalí řidiče, kteří za dálnici nezaplatili.

 

Koukám, že jsem se už tradičně rozepsal. Takže zbývá dodat, že za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995 a elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současná výše poplatku 1500 korun ročně se nezměnila od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, které šly do dopravní infrastruktury.