Zásadní milník pro Pardubice je tu, příští rok odstartuje modernizace železničního uzlu Pardubice
Symbol české železnice – Jan Perner by měl z téhle zprávy určitě radost! Už příští rok začíná velká modernizace železničního uzlu Pardubice. Součástí této investiční akce je rekonstrukce velké části kolejiště, stavba nového 5. nástupiště a s ním spojené prodloužení podchodu, rekonstrukce ostatních nástupišť, ale i výstavba lávky na Duklu nebo modernizace nádražní budovy. Samotná přestavba uzlu potrvá zhruba dva a půl roku. Máte tři minuty? Tak čtěte!
Velký problém. Jenom těžko byste hledali jiná slova, pokud jste starší lidé nebo třeba maminka s kočárkem a chcete nastoupit do vlaku, který není ve stejné výšce jako nástupiště. Ta budou nově mít výšku v úrovni podlahy železničního vozu, což nám všem značně usnadní nastupování a vystupování z vlaku.
Myslíme ale i na nevidomé, kterým modernizace přinese několik novinek. Nádraží nově vybavíme informačním a orientačním systémem, rozhlasem a zvukovými majáčky pro nevidomé, což jim značně usnadní pohyb v rámci cestování. Myslím si, že určitě oceníte i přístup na všechna nástupiště pomocí eskalátorů. O bezbariérový přístup se postarají výtahy v odjezdovém podchodu.
Součástí projektu je také propojení přednádražního prostoru se sídlištěm Dukla. Po desítkách let čekání se tak obyvatelé tohoto sídliště dočkají bezpečné možnosti, jak se dostat domů. Je to velká ostuda předchozích politiků a jsem rád, že se nám tento problém podařilo po tolika letech vyřešit a navíc ani výrazně nezatížit městskou kasu! Jedním z důvodů, proč jsem se v roce 2013 rozhodl vstoupit do politiky, byla právě lávka a nečinnost politiků. Vážně mě to štvalo a o to víc si cením toho, že ji skutečně budeme mít. Velké díky v tomto ohledu patří kolegovi a primátorovi Martinovi Charvátovi. Byl to právě on, kdo se mnou absolvoval stovky hodin jednání a projekt dotáhnul.
Modernizace se dotkne také železniční infrastruktury, především železničního svršku a spodku, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a také silnoproudé technologie včetně dispečerské řídící techniky. Stavbaři se rovněž zaměří na mosty a propustky, inženýrské sítě či energetická zařízení. Dnešní traťová rychlost je v hlavních průjezdných staničních kolejích 100 kilometrů za hodinu a ve směru na Rosice nad Labem pouze 40 kilometrů za hodinu. Po dokončení modernizace dojde ke zlepšení traťových parametrů pardubického uzlu tak, že vlaky budou schopny projíždět stanici rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.
A ptáte se, jak to bude s rekonstrukcí nádražní budovy? Ta je rozdělena na dvě části. Budovu hotelu bychom měli začít opravovat v roce 2020. Objekt dostane novou fasádu, okna, inženýrské sítě a střechu. Tato architektonická perla je památkově chráněná, nemusíte se proto bát, že by se její podoba nějak zásadně změnila. Její další využití plánuje SŽDC pro vlastní potřeby. Rekonstrukce výpravní budovy je zahrnuta do investiční činnosti po roce 2020. Důležité je ještě zmínit, že rekonstrukci obou budov ještě musí schválit Centrální komise MD.