Železniční testovací okruh ve Velimi je evropská testovací špička
Na první pohled nenápadná, ale ve světě velmi dobře známá. Řeč je o unikátní testovací trati ve Velimi, kvůli které se k nám sjíždějí špičkoví odborníci, aby zde mohli otestovat nejmodernější vlaky z celého světa. Jako místopředseda Správní rady Správy železnic jsem si nemohl nechat uniknout příležitost toto jedinečné pracoviště navštívit a prohlédnout si, jakými různými technologiemi a možnostmi Výzkumný ústav železniční Velim (VÚŽ) disponuje a jaké jsou aktuální trendy na železnici.
Pokud jste řidiči, pak jste si při jízdě po dálnici D11 možná všimli nenápadné železniční trati poblíž Velimi. Právě zde se po téměř třinácti kilometrové trati prohánějí nejmodernější vlaky rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Technicky vzato se tak jedná o první vysokorychlostní úsek železnice v Česku :-)
Velkou výhodou zkušebního komplexu je skutečnost, že zvládne namodelovat libovolnou krizovou situaci a disponuje vlastní napájecí stanicí se všemi hlavními evropskými napájecími systémy. Tento mix služeb tak z VÚŽ dělá pracoviště globálního významu.
Z obchodních důvodů jsem se nedozvěděl konkrétní detaily, avšak něco málo mohu prozradit. Testují se zde nejen lokomotivy, vagony, motory, ale také vnitřní vybavení vlaků, jako je například výdrž zatížení, náklony, výdrž brzd, vibrace, hlučnost, ale dokonce i například hořlavost potahů.
Společně s ředitelem VÚŽ Velim Martinem Bělčíkem jsme řešili současnost, ale i budoucnost ústavu. Velkým tématem a výzvou pro budoucnost je digitalizace. Jedná se například o IoT (Internet věcí), kyberbezpečnost nebo ochranu dat. Jako místopředseda Správy železnic jsem rád, že se těmito oblastmi zabýváme, avšak pouze v obecné rovině bezpečnosti železnice. Jako celku se tomuto tématu zatím nikdo nevěnuje a právě VÚŽ Velim by v tomto ohledu mohla být lídrem.
Jako železničář jsem rád, že v Česku tohle špičkové a renomované pracoviště máme, navíc dosahuje velmi dobrých obchodních výsledků. Je to úspěšný příklad toho, že i instituce, která není soukromá (je ve skupině ČD) může skvěle fungovat. Jsem přesvědčený, že o takováto „zlatá vejce“ musí stát pečovat a chránit si je. Pokud by se v budoucnu objevil zájemce o koupi testovacího okruhu, tak by ho měl stát s poděkováním odmítnout.
Co říct na závěr? Pomalu se už těším, až začneme chystat další ročník úspěšné Železniční konference Pardubice. VÚŽ by se mohl stát odborným partnerem a také garantem ke společné diskuzi o technologickém rozvoji evropské železnice pro 21. století. Věřím, že právě diskuze odborníků je předpokladem úspěšné, bezpečné a fungující železnice.