SŽDC investuje v následujících letech 10 miliard korun do oprav nádražních budov
Každý z nás někdy cestoval vlakem. Proto není potřeba psát dlouhosáhlé komentáře o tom, v jak špatném a zanedbaném stavu se některá nádraží nachází. Jako místopředseda Správní rady SŽDC tento problém vnímám velmi intenzivně a chci ho řešit. Jsem si jistý, že 10 miliard korun v následujících pěti letech změní výraznou část vlakových nádraží po celém Česku a postupně je přemění na příjemná místa s vlastním životem.
Zná to každý z nás. Zanedbané perony, špinavé čekárny pro cestující, vybledlé nápisy a šmouhatá okna. Místo, kde by se nikdo z nás rozhodně nechtěl zbytečně zdržovat. Ano, tohle je výstižný obrázek a současný stav velké části nádraží po celé zemi. Už brzy se ale dočkáme změny.
Na nedávném zasedání Správní rady jsme se společně s kolegy rozhodli, že chceme, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na rekonstrukce v následujících pěti let vydala téměř deset miliard korun. A rozhodně nechceme s opravami dlouze otálet. Naopak, začneme ještě letos!
Opravy se týkají více než pěti desítek různě velkých projektů na desítkách míst po celé republice. Máme pevně daný scénář, konkrétně vytipovaných 350 lokalit, které chceme v nejbližších pěti letech opravit a jen v letošním roce dáme do nádražních objektů kolem devíti set milionů korun. Skvělou zprávou je, že modernizace se dotkne i našeho nádraží v Pardubicích.
Rekonstrukce nádražní budovy je rozdělena na dvě části. Budovu hotelu bychom měli začít opravovat v roce 2020. Objekt dostane novou fasádu, okna, inženýrské sítě a střechu. Tato architektonická perla je památkově chráněna, nemusíte se proto bát, že by se její podoba nějak zásadně změnila. Její další využití plánuje SŽDC pro vlastní potřeby. Rekonstrukce výpravní budovy je zahrnuta do investiční činnosti po roce 2020.
Nezapomínejme ale, že už příští rok začíná velká modernizace železničního uzlu Pardubice. Součástí této investiční akce je rekonstrukce velké části kolejiště, stavba nového 5. nástupiště a s ním spojené prodloužení podchodu, rekonstrukce ostatních nástupišť, ale i výstavba lávky na Duklu nebo modernizace nádražní budovy. Samotná přestavba uzlu potrvá zhruba dva a půl roku. O modernizaci železničního uzlu Pardubice jsem psal článek. Najdete ho ZDE.
Jsem rád, že železniční doprava v posledních letech prochází výraznou změnou, díky které lidé stále častěji upouštějí od jízdy automobilů a raději volí pohodlnou cestu vlakem. Jsem přesvědčený, že jakmile začneme stavět vysokorychlostní tratě, nárůst bude ještě mnohem vyšší. SŽDC si tuto skutečnost uvědomuje a musím proto kolegům v čele s generálním ředitelem Jiřím Svobodou poděkovat za jejich přístup (y).